اعتراض دستفروشان چهارراه ولیعصر

به گزارش مهسان بلاگ، از هفته پیش طرح جلوگیری از بساط گستری در چهار راه ولیعصر اجرا شد و پیاده روهای عریض این خیابان که بیشتر از عابران به دستفروشان اختصاص یافته بود برای تسهیل رفت وآمد شهروندان باز شدند. کارکنان شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران پس از خارج کردن دستفروشان از این چهارراه به صورت مداوم در آن حضور دارند تا مانع بازگشت آنها شوند.

اعتراض دستفروشان چهارراه ولیعصر

محمد سرابی - خبرنگار: از هفته پیش طرح جلوگیری از بساط گستری در چهار راه ولیعصر اجرا شد و پیاده روهای عریض این خیابان که بیشتر از عابران به دستفروشان اختصاص یافته بود برای تسهیل رفت وآمد شهروندان باز شدند. کارکنان شرکت شهربان و حریم بان شهرداری تهران پس از خارج کردن دستفروشان از این چهارراه به صورت مداوم در آن حضور دارند تا مانع بازگشت آنها شوند. عملکرد نیروهای شهربان و حریم بان در محدوده وظایف آنها بود و برخورد یا حاشیه ای ایجاد نکرد اما بعد از این اتفاق، بیش از 170نفر از دستفروشان چهارراه ولیعصر در نامه ای به شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران خواستار بازنگری در این طرح و رسمیت بخشی به شغل دستفروشی با تعامل با دستفروشان شدند.

در بخشی از این نامه آمده است: در پی حادثه تیراندازی 19خرداد در محوطه تئاتر شهر، برخی حساسیت ها و شائبه ها درخصوص دستفروشان چهارراه ولیعصر مطرح شد و برخلاف روند مثبت پیشین، بنا به اعلام شرکت شهربان شهرداری، با مصوبه شورای تامین استان، طرح جمع آوری و ممنوعیت بساط گستری و دستفروشی با عنوان طرح انضباط شهری در این محدوده شروع شده است.

در ادامه این نامه با اشاره به حضور دستفروشان در محدوده قلب فرهنگی شهر تأکید شده است: جمعیت بین 2تا 3هزار دستفروش این محدوده برای تامین معیشت در شرایط رکود اقتصادی، بیکاری گسترده، تورم افسار گسیخته و تحریم های ظالمانه، کمر همت بسته اند و به تلاش خود متکی هستند. بدیهی است در شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود، اجرای طرح های ضربتی و قهرآمیز که موجب لطمه به معیشت جامعه و برهم خوردن نظم مردمی شهر می شود، نه تنها به تامین امنیت کمک نمی کند که برای امنیت کشور نیز خطرناک است.

امضاکنندگان این نامه به برخی قوانین مانند بند 4اصل 43قانون اساسی (آزادی انتخاب شغل) ماده 3قانون نظام صنفی (رسمیت بخشی واحدهای صنفی سیار) تفسیر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تبصره یک بند 2ماده 55قانون شهرداری (عدم اطلاق و شمولیت سد معبر به شغل دستفروشی) استناد کرده اند و براساس آنها خواستار رسمیت بخشی و حمایت از دستفروشی شده اند.

پرهیز از برخورد شتاب زده

دستفروشان محدوده چهارراه ولیعصر با توجه به وسعت این منطقه و تعداد زیاد عابران که بازار مناسبی برای فروش را فراهم می کرد، جمعیت زیادی دارند. اقامت طولانی آنها در پیاده روی های این چهارراه و همینطور محوطه تئاتر شهر هم باعث شده بود که نتوان به سادگی این مشکل را حل کرد.

با این حال یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه در برخورد با دستفروشان چهارراه ولیعصر شتاب زدگی دیده شد، گفت: مقرر شد ابتدا مطالعاتی در این حوزه انجام و در مرحله بعد تصمیم گیری شود.

حجت نظری گفت: پیش تر جلسه ای با نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه تئاتر به همراه 2 عضو شورا برگزار شد که از مصوبات این جلسه مطالعات درباره تئاتر شهر برای انجام هرگونه برخورد در این محدوده بود. در این جلسه قرار نبود اقدامی در برخورد با دستفروشان انجام شود؛ حتی من با پیش بینی احتمال وقوع چنین اتفاقی تذکری در این خصوص در صحن شورا دادم تا از بروز برخورد احساسی و شتاب زده جلوگیری شود. ظاهراً با توجه به فشار برای جمع آوری دستفروشان، شورای تأمین طرح ضربتی در این خصوص را اجرا کرد.

او تأکید کرد: در جلسه ای که با همین موضوع با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی برگزار شد، مصوب شد مطالعات دقیقی در این حوزه انجام و براساس آن تصمیم گیری شود و با استفاده از نظرات مشورتی اقدامی را در دستورکار قرار دهیم که به نفع فضای فرهنگی باشد.

این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه می توان فعالیت دستفروشان در محدوده تئاترشهر به فروش اقلام هنری و فرهنگی محدود کرد، گفت: ما موافق این نیستیم ابزاری که همخوانی با فضای تئاتر شهر ندارد در اطراف آن به فروش برسد. لذا می توان در جهت ساماندهی، اقلام فرهنگی و هنری در این محدوده به فروش برسد.

او درخصوص برخورد با دستفروشان مترو نیز اظهارکرد: موضوع دستفروشی در مترو کاملاً متفاوت است و باید آن را به صورت متفاوت بررسی کرد. مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون در شورای شهر تهران به تصویب رسیده و لازم الاجراست اما شهرداری تهران تاکنون اقدامی در این حوزه انجام نداده است. قطعاً با اجرایی شدن این مصوبه تقاضا و عرضه در این حوزه به صورت الکترونیک می شود و می توانیم به صورت حداکثری عدالت را برقرار کنیم. در حقیقت اگر دستفروشی قرار است عوارض و یا مبلغی پرداخت کند این مبلغ به صورت شفاف تعیین باشد که به حساب شهرداری واریز شود.

اواخرماه گذشته نصراله آبادیان، شهردار منطقه 11 تهران از اجرای طرح انضباط شهری در چهارراه ولیعصر (عج) و محدوده تئاتر شهر با همکاری نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مرتبط خبر داده بود. این کار از روز سه شنبه 28 خرداد شروع شد و چند روز پس از آن حمیدرضا تحصیلی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت که از مجموعه دستفروشان این محدوده تنها 15 تا 20 نفر نیازمند واقعی بودند که به علت برخی از محدودیت ها و معلولیت ها به دستفروشی در این ناحیه اقدام می کردند؛ درحالی که بیشتر دستفروشان جزو نزدیکان صاحبان مشاغل چهارراه ولیعصر (عج) بودند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11417

به "اعتراض دستفروشان چهارراه ولیعصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض دستفروشان چهارراه ولیعصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید