کوشش برای بازگرداندن تابعیت میلان کوندرا

به گزارش مهسان بلاگ، نخست وزیر جمهوری چک در دیدار با میلان کوندرا پیشنهاد داده تا تابعیت این نویسنده نامدار پس از 40 سال بازگردانده گردد.

کوشش برای بازگرداندن تابعیت میلان کوندرا

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، میلان کوندرا که نویسنده برخی از تحسین شده ترین آثار ادبیات داستانی قرن بیستم میلادی است در سال 1950 به دلیل فعالیت های سیاسی از حزب کمونیست اخراج و به چهره ای منفور نزد سیاستمداران آن روزگار بدل شد تا این که در سال 1975 از چک اسلواکی به فرانسه فرار کرد و در سال 1979 نیز دولت وقت چک اسلواکی تابعیت کوندرا را لغو کرد.

کوندرا دو سال بعد از آن تابعیت فرانسوی گرفت و آثار او از بار هستی تا خنده و فراموشی تا دهه 1980 میلادی در زادگاهش ممنوع بود.

آندری بابیش نخست وزیر جمهوری چک با اعلام این که این هفته دیداری سه ساعته با میلان کوندرا در رستورانی در پاریس داشته، این نویسنده سرشناس را که سال آینده 90 ساله می گردد و همواره یکی از چهره های مورد نظر برای دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده، افسانه ادبیات چک، فرانسه و دنیا توصیف کرد.

نخست وزیر چک همچنین در صفحه مجاری خود نوشت که میلان کوندرا واقعا شایستگی تابعیت جمهوری چک را دارد که 40 سال پیش از او گرفته شد. وی همچنین اعلام نمود کوندرا را به همراه همسرش به چک دعوت نموده؛ جایی که آخرین بار 22 سال پیش به آن سفر نموده بود. کوندرا و همسرش ابراز امیدواری نموده اند که این فرآیند نیازمند کاغذبازی زیادی نباشد.

کوندرا در مصاحبه در سال 1984 با نیویورک تایمز گفته است که ایده وطن برای او چیزی بسیار مبهم است: از خود می پرسم آیا مفهوم وطن در خاتمه چیزی جز توهم و یک افسانه نیست و آیا ما قربانیان این افسانه نیستیم. از خود می پرسم آیا مفهوم ریشه دار بودن تنها داستانی نیست که به آن چنگ می زنیم!

این رمان نویس همچنین گفته بود زمانی که مهاجرت نموده باید باید برای زندگی کردن دست به انتخاب می زده و زندگی در فرانسه را پذیرفته است؛ جایی که واقعا در آن جا حضور دارد و کوشش می نماید در آن جا کاملا زندگی کند.

میلان کوندرا متولد اول آوریل 1929 بیش از 40 سال است در فرانسه زندگی می نماید. پدر کوندرا نوازنده پیانو و شاگرد لئوش یاناچک بود. علاقه او به موسیقی در بسیاری از آثارش، بویژه رمان شوخی پیداست.

نخستین مجموعه شعر میلان کوندرا با نام انسان؛ بوستان پهناور که خوش بینی موجود و ادبیات دولتی را مورد انتقاد قرار می داد در 1953 و دومین و آخرین مجموعه شعر او با نام تک گویی که در آن رفتارهای انسانی بازنمایی می شد، در سال 1975 منتشر شد.

او در سال 1960 گزیده شعرهای گیوم آپولینر و تحلیلی از آن ها را چاپ کرد و در همین سال آموزش ادبیات در دانشکده سینما به عهده او گذاشته شد. نخستین نمایشنامه او با نام مالکان کلیدها که به دوران ترس و خشونت هنگام استیلای آلمان می پرداخت، در سال 1961 به چاپ رسید.

او اولین رمانش به نام شوخی را در سال 1967 نوشت و در سال 1975 نیز کتاب خنده و فراموشی را نوشت که ترکیب عجیبی از یک رمان، مجموعه داستان کوتاه و تفکرات نویسنده است.

سال 1984 همزمان شد با نگارش رمان سبکی تحمل ناپذیر هستی که در زبان فارسی بار هستی ترجمه شده است. این رمان محبوب ترین کتاب کوندرا به حساب می آید که به مسائل یک زوج چک با یکدیگر و دشواری سازگاری با زندگی در چک اسلواکی می پردازد. در سال 1988، کارگردان آمریکایی فیلیپ کوفمن فیلمی از روی این کتاب به همین نام ساخت. با وجود این که کوندرا معتقد است رمان هایش برای ساخت فیلم مناسب نیستند، اما در ساخت این فیلم به عنوان مشاور همکاری داشت.

در ادامه و در سال 1990 رمان جاودانگی از کوندرا به بازار آمد که در مقایسه با سایر آثار وی، که بیش تر تفکرات سیاسی را مطرح می نمایند، این کتاب از درون مایه فلسفی بیش تر و عمیق تری برخوردار است و مفاهیم دنیای تری را در خود می گنجاند. او در سال 1987 جایزه ملی اتریش برای ادبیات اروپا را دریافت کرد. همچنین در سال 2000 برنده جایزه بین المللی هاردر شد. در سال 2007 هم جایزه ملی ادبیات جمهوری چک به این نویسنده تعلق گرفت.

از دیگر آثار معروف او که در ژانرهای ادبی رمان، داستان کوتاه، شعر، مقاله و نمایشنامه نوشته شده اند می توان به عشق های خنده دار، دون ژوان، زندگی جای دیگری است، میهمانی خداحافظی، والس خداحافظی، صاحب کلیدها، ژاک و اربابش، هیچ کس نمی خندد، آخرین می، کلاه کلمنتیس، خنده و فراموشی، هنر رمان، آهستگی، وصایای تحریف شده، هویت و جهالت اشاره نمود.

آخرین رمانی که از میلان کوندرا منتشر شده، جشن بی معنایی نام دارد که او در سال 2014 و در سن 86 سالگی به نگارش درآورد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2864

به "کوشش برای بازگرداندن تابعیت میلان کوندرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای بازگرداندن تابعیت میلان کوندرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید