خبرنگاران صرفه جویی آب در همه بخشهای اصفهان اجتناب ناپذیر است

به گزارش مهسان بلاگ، اصفهان - خبرنگاران - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش های این استان و مهم تر با هدف ادامه جریان داشتن آب در زاینده رود لازم است.

خبرنگاران صرفه جویی آب در همه بخشهای اصفهان اجتناب ناپذیر است

حسن ساسانی روز سه شنبه در گفت و گو خبرنگاران اضافه نمود: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب را همه بخش ها از جمله شهروندان، صنایع، شهرداری ها و به ویژه کشاورزان باید رعایت نمایند.

وی اظهارداشت: میزان مصارف در بخش های گوناگون باید به حد استاندارد برسد تا بتوان از منابع آبی به درستی بهره برد.

وی گفت: ورودی فعلی به این سد 102 و خروجی از آن 23 مترمکعب بر ثانیه و میزان آب ذخیره شده در آن 793 میلیون مترمکعب است و نکته مهم اینکه با وجود بارش های مطلوب در ماه های گذشته مقدار حجم کنونی سد در مقایسه با متوسط بلند مدت (44 ساله) حدود 40 درصد کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اصفهان توضیح داد: با توجه به اینکه هنوز گزارش میزان ورودی آب به سد نهایی نشده در نخستین جلسه کمیته 15 نفره که متشکل از نمایندگان این شرکت، سازمان جهاد کشاورزی و صنوف کشاورزان استان درباره مقدار، زمان و نحوه توزیع آب برای کشت بهاره تصمیم گیری و سپس تمامی آن مقادیر اعلام خواهد شد.

ساسانی اضافه نمود: با توجه به حجم آب رها سازی شده قبلی و همچنین میزان آبی که در تابستان رهاسازی خواهد شد، باید خط قرمزهای آشامیدنی، صنعت و کشت پاییزه رعایت گردد.

کارشناسان معتقدند که با وجود بارندگی های امسال، بخش اعظمی از کشور منجمله استان اصفهان با تنش آبی روبرو است که با این توصیف راهبرد صرفه جویی باید در همه بخش های صنعتی، کشاورزی و آشامیدنی باید به نحو مطلوب اجرایی گردد.

به باور این کارشناسان بی آبی بخش اعظم حوضه آبریز زاینده رود در یک دهه اخیر خسارتهای زیست محیطی، مالی و اجتماعی زیادی برجای گذاشته است.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور در سال 1349 با ظرفیت 1.4 میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در 110 کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است.

زاینده رود بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه در سال های به دلیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی روبرو می گردد.

دریچه های سد زاینده رود که از ساعت یک بامداد روز دوشنبه هشتم بهمن سال قبل به منظور استفاده کشاورزان برای کشت پاییزه این دوره بازگشایی و آب در بستر این رودخانه در کلان شهر اصفهان جاری شده بود، بامداد یکشنبه 28 بهمن کاهش یافت تا بخش وسیعی از این رود به ویژه در منطقه کلانشهر اصفهان تا نوروز 98 همچون ماه های قبل آن با خشکی روبرو گردد و قرار شد برای نوبت دوم آبیاری کشت کشاورزان در فروردین امسال دوباره زاینده رود بازگشایی گردد.

پس از آن رییس جمهوری 13 اسفند امسال به وزارت نیرو دستور داد تا با در نظر دریافت نیازهای زیست محیطی در ایام نوروز، آب را در زاینده رود رها کند و بعد از آن موقع تاکنون آب در بستر زاینده رود جاری بوده است و بر پایه اعلام آب منطقه ای تا روزهای پایانی خرداد امسال ادامه داشت.

حوضه زاینده رود از اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از گستره و 98 درصد از جمعیت زیر پوشش این حوضه در اصفهان و هفت درصد از گستره و 2 درصد از جمعیت زیر پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

زاینده رود به طول بیش از 380 کیلومتر به عنوان بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران از کوه های زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و در نهایت به تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان می ریزد.

این رودخانه در دهه های اخیر به دلیل خشکسالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت و بارگذاری های غیر اصولی، به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در بیشتر ایام سال بویژه فصول گرم با خشکی روبرو می گردد که این موضوع مسائل بسیاری را برای بخش های آشامیدنی، صنعت، کشاورزی، گردشگری و محیط زیست استان اصفهان بوجود آورده است و اعتراض حقابه داران استان از زاینده رود بویژه ساکنان شرق اصفهان را بدنبال داشت.

مردم بخش ها، مناطق و شهرهای شرقی اصفهان از جمله زیار، کرارج، ورزنه، اژیه، براآن و خوراسگان با جمعیتی بالغ بر 430 هزار نفر بیشتر به فعالیت کشاورزی مشغولند.

استان اصفهان افزون بر 540 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد.

/ 6026/ 6020

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 11368

به "خبرنگاران صرفه جویی آب در همه بخشهای اصفهان اجتناب ناپذیر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران صرفه جویی آب در همه بخشهای اصفهان اجتناب ناپذیر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید