راهنمای پذیره نویسی سهام دولت در قالب صندوق ETF

به گزارش مهسان بلاگ، پذیره نویسی سهام دولت در سه بانک صادرات، ملی و تجارت و دو شرکت بیمه البرز و اتکایی امین، از دیروز 14 اردیبهشت شروع شده و تا آخر ماه یعنی 31 اردیبهشت ادامه دارد. مردم می توانند به وسیله کارگزاران بورس یا به وسیله 9 بانک منتخب، حضوری یا غیرحضوری نام نویسی نمایند. در این پذیره نویسی باقی مانده سهام دولت در این پنج شرکت بین همه متقاضیان به طور مساوی تقسیم می گردد. هر کد ملی می تواند حداکثر برای خرید دو میلیون تومان سهام دولت پذیره نویسی کند. بعد از 31 اردیبهشت، سهام این شرکت ها در قالب صندوق ETF با نام واسطه گری اقتصادی یکم و نماد دارا یکم به سرمایه گذاران تخصیص داده می گردد. سهامی که قرار است در قالب صندوق ETF عرضه گردد، حدود 23هزار و 800میلیارد تومان است و با توجه به اینکه قانون گذار حداکثر 30درصد تخفیف برای آن در نظر گرفته است، مبلغی که از سرمایه گذاران دریافت می گردد حدود 16هزار و 700میلیارد تومان خواهد بود.

راهنمای پذیره نویسی سهام دولت در قالب صندوق ETF

خرید سهام دولت این بار نیازی به دریافت کد بورسی ندارد. کسانی که در بازار سرمایه فعال نیستند، می توانند بر اساس کد ملی شان به وسیله بانک های منتخب یعنی بانک ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات ایران و قرض الحسنه مهر ایران پذیره نویسی نمایند. آن هایی که کد بورسی دارند، می توانند صندوق ETF سهام دولت را با نماد دارا یکم در بورس پیدا نمایند. از آنجایی که شیوه واگذاری واحد های صندوق سرمایه گذاری سهام دولت مثل عرضه اولیه است، فرقی نمی کند امروز پذیره نویسی کنید، یا فردا. در نهایت سهام صندوق به طور مساوی بین همه خریداران تقسیم می گردد. خرید سهام دولت محدودیت سنی ندارد و می توان از کد ملی فرزندان هم برای خرید سهام دولت استفاده کرد.

راهنمای پذیره نویسی سهام دولت با کد ملی

داشتن کد بورسی برای پذیره نویسی سهام دولت الزامی نیست. آن هایی که کد بورسی ندارند، می توانند سهام دولت را به وسیله مراجعه به 9 بانک منتخب پذیره نویسی نمایند. این بانک ها علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره نویسی غیرحضوری را هم برای مشتریانشان فراهم نموده اند.

بانک ملی پنج روش پذیره نویسی غیرحضوری معرفی نموده است. سایت بانک، سامانه اینترنت بانک ملی (بام)، پیغام رسان بله، اپلیکیشن ایوا و نشان بانک از اپلیکیشن آپ روش های غیرحضوری برای پذیره نویسی سهام دولت در بانک ملی است.

بانک تجارت علاوه بر مراجعه حضوری، امکان پذیره نویسی سهام دولت به وسیله مراجعه به سایت بانک، اینترنت بانک، همراه بانک، همراه پلاس و سامانه سکه را فراهم نموده است. بانک صادرات سایت بانک، اپلیکیشن صاپ و همراه بانک را برای پذیره نویسی سهام دولت در اختیار مشتریانش گذاشته است.

بانک های کشاورزی، رفاه کارگران، ملت و قرض الحسنه مهر ایران به وسیله سایت اصلی بانک و سامانه اینترنت بانک خدمات پذیره نویسی سهام دولت را ارائه می نمایند. بانک سپه علاوه بر این موارد امکان پذیره نویسی سهام دولت به وسیله همراه بانک را هم فراهم نموده است.

علاوه بر بانک ها برخی اپلیکیشن ها مثل آپ هم امکان پذیره نویسی سهام دولت را فراهم نموده اند. مراحل پذیره نویسی چندان سخت نیست. کد ملی، تاریخ تولد و شماره موبایلتان را وارد می کنید تا سامانه استعلام کند آیا تا به حال در پذیره نویسی شرکت نموده اید یا نه. در مرحله بعد باید ضمن تایید شماره موبایلتان به وسیله کد یکبار مصرف، اطلاعات دیگری مثل کد پستی و مبلغ مورد نظرتان برای سرمایه گذاری در طرح پذیره نویسی سهام دولت سرمایه گذاری را وارد کنید. باید توجه داشته باشید که این مبلغ باید مضربی از عدد 10 هزار تومان باشد. چراکه هر واحد صندوق سرمایه گذاری ETF معادل 10 هزار تومان ارزش دارد و هر کد ملی می تواند نهایتا 200 واحد به ارزش دو میلیون تومان پذیره نویسی کند. بعد از انتخاب مبلغ شما به درگاه پرداخت اینترنتی راهنمایی می شوید و با وارد کردن اطلاعات کارت، پذیره نویسی انجام می گردد.

بورس تا کجا سود می دهد؟

راهنمای پذیره نویسی سهام دولت با کد بورسی

آن هایی که کد بورسی دارند، علاوه بر امکان پذیره نویسی سهام دولت به وسیله مراجعه حضوری و درگاه های غیرحضوری بانک ها می توانند مشتقیما در بورس پذیره نویسی نمایند. سهام پنج بانک و بیمه دولتی در قالب صندوق ETF واسطه گری اقتصادی یکم عرضه می گردد که با نماد دارا یکم می توان آن را در بازار بورس پیدا کرد. بر اساس اطلاعیه سازمان بورس، دوره زمانی پذیره نویسی واحد های این صندوق همان 14 تا 31 اردیبهشت ماه است. با این تفاوت که خریداران با کد بورسی، صرفا در ساعات دو تا چهار بعد از ظهر می توانند برای پذیره نویسی سهام دولت اقدام نمایند. هر کد بورسی می تواند نهایتا 200 واحد صندوق ثبت سفارش کند که ارزش آن معادل دو میلیون تومان است. برای خرید واحد های این صندوق می توانید از سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها بهره ببرید و در قسمت جستجوی نماد، عبارت دارا یکم را وارد کنید. توجه داشته باشید که این مرحله صرفا پذیره نویسی است و برای تخصیص سهام و مشاهده آن در سبد خود باید تا زمان سرانجام پذیره نویسی یا آخر اردیبهشت صبر کنید.

آزادسازی سهام عدالت؛ همه چیز درباره آزادسازی مالکیت سهام عدالت

راهنمای فروش سهام دولت

سهام دولت در قالب واحد های سرمایه گذاری صندوق ETF تا دو ماه از تاریخ تخصیص آن قابل معامله نیست؛ بنابراین حداقل باید تا سرانجام تیرماه برای فروش سهامتان صبر کنید. توجه داشته باشید که فروش سهام صرفا به وسیله بورس امکان پذیر است و با این حساب اگر کد بورسی ندارید، باید در مدت زمان باقی مانده با مراجعه به دفاتر پیشخوان، شعب منتخب بانک ها یا کارگزاری ها کد بورسی بگیرید. بعد از دریافت نام کاربری و رمز عبور سیستم معاملات آنلاین کارگزاری، می توانید سهام دولت را بفروشید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 47869

به "راهنمای پذیره نویسی سهام دولت در قالب صندوق ETF" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای پذیره نویسی سهام دولت در قالب صندوق ETF"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید