ربات های جراح سر از فضا در می آورند، ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می کند

به گزارش مهسان بلاگ، در آینده و با ورود انسان به سیاره مریخ یکی ازاصلی ترین چالش ها، کمک به حفظ سلامت و درمان بیماری هاست. از این رو دانشمندان به طراحی نسل جدید ربات های فضانورد جراح پرداخته اند.

ربات های جراح سر از فضا در می آورند، ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می کند

به گزارش خبرنگار ، پس از گذشت 50 سال از ماموریت آپولو 11 و فرود انسان بر سطح کره ماه، دانشمندان در نظر دارند، در آینده نزدیک انسان را راهی سفربه سیاره سرخ کنند.

درحالی که تنها چند روز یا حداکثر چند ماه برای رسیدن به کره ماه کافی است، برای رسیدن انسان به سیاره سرخ، به زمان طولانی تری نیاز است که حتی می تواند تا چند سال هم طول بکشد.

زندگی برای مدت زمان طولانی در محیط میکرو گرانشی درون سفینه های فضایی، قرار دریافت درمعرض تابش های اشعه های کیهانی و مواردی از این دست می تواند سبب ابتلای انسان به انواع بیماری های جسمی و روانی شود.

محیط سیاره مریخ سرشار از انواع خطر های ناشناخته برای انسان است و پیش از ارسال انسان به سیاره سرخ آگاهی از وضعیت سیاره ضروری است.

فضانوردان در زمان سفرب ه سیاره مریخ در معرض تابش شدید پرتو های کیهانی می گیرند و دیگر لایه های محافظتی کره زمین نیست تا از آنها درمقابل این خطر ها محافظت کند.

بنا بر اطلاعات جمع آوری شده از کاوشگرفضایی ExoMars Trace Gas Orbiter آژانس فضایی اروپا، در طول سفر فضایی به سیاره مریخ، یک انسان حدود 60 درصد از کل پرتو های کیهانی موردنیاز در کل عمر خود را دریافت می کند که این میزان بسیار بیشتر از میزان دریافتی اشعه های کیهانی به وسیله فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی است.

از جمله بیماری های مرتبط با دریافت میزان فراوان اشعه های کیهانی می توان ابتلا به سرطان خون را نام برد، دانشمندان برای مقابله با اثرگذاری اشعه های کیهانی بر سلامت بدن فضانوردان راهکار های مختلفی مطرح کرده اند که از آن جمله می توان به استفاده از هیدروژن مانند یک لایه محافظ در بدنه فضاپیما اشاره کرد.

هیدروژن در آب وجود دارد و کارشناسان طراحی منبع های آب آشامیدنی در بدنه فضاپیما را برای رفع آن پیشنهاد داده اند، از جمله ایراد های این روش، وزن بالای آب بوده و ماده ای بسیار گران قیمت و ارزشمند در فضاست و حمل مقدار بالای آب نیازمند طراحی نسل جدیدی از موشک های فضایی با موتور های فوق پیشرفته است.

طراحی لباس فضانوردی که در آن روکشی از آب یا مایعات با قابلیت جذب اشعه وجود داشته باشد هم از دیگر ایده ها برای کمک به سلامت فضانوردان است، نمونه های اولیه این لباس ها اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی مورد آزمایش قرار دارند.

نبود میزان جاذبه کافی مانند زمین در فضا و سیاره مریخ هم یکی دیگر از مواردی است که سبب می شود انسان در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار بگیرد، از جمله اولین مشکل های سلامت که در اثر زندگی در وضعیت میکروگرانش یا خلاء به وجود می آید می توان پوکی استخوان را نام برد.

به دلیل وجود وضعیت میکروگرانشی، فشارکمی به استخوان ها وارد می شود که در اثر آن فضانوردان دچار پوکی، شکنندگی و نازک شدن استخوان ها می شوند.

امروزه فضانوردان برای مقابله با بروز پوکی استخوان به انجام تمرین های ورزشی منظم می پردازند، اما برای تحمل زندگی چند ساله در فضاپیما تا رسیدن به ایستگاه فضایی نیاز است تا فضانوردان از فناوری های جدید درمانی و مراقبتی بهره مند شوند.

دانشمندان همچنین در نظر دارند درآینده با استفاده از تجهیزات جراحی از راه دور به انجام جراحی به وسیله ربات های جراح بپردازند. توانایی انجام درمان های پزشکی و حتی جراحی در سفر های هوایی و فضایی یکی از هدف های اصلی دانشمندان برای کمک به رفع بیماری های مسافران پرواز های هوایی و فضانوردان است.

به گفته دانشمندان برای انجام جراحی از راه دور به فناوری اینترنت بسیار پرسرعت نیاز است و امروزه حداقل زمان برای انتقال داده بین زمین و سیاره مریخ حدود 40 دقیقه است.

کارشناسان اعلام کرده اند با ابداع فناوری های جدید ارتباطی در سال های آینده میزان اختلاف زمانی برای انتقال داده بین زمین و سیاره مریخ کاهش می یابد و به این ترتیب امکان جراحی به وسیله جراح روی زمین و انتقال داده به ربات جراح در فضاپیما یا برروی سیاره مریخ امکان پذیر خواهد شد.

از جمله دیگر فناوری ها برای انجام جراحی درفضا می توان استفاده از هدست واقعیت افزوده AR را نام برد. با استفاده از این هدست و قراردریافت در محیط مجازی فضانوردان می توانند به انجام جراحی بر روی بیماران بپردازند.

بیشتر بخوانید: کپسول فضایی سایوز پس از شکست عملیات اتصال پایان به ایستگاه فضایی متصل شد

برای رفع مشکل افسردگی و جلوگیری از تنش های ذهنی فضانوردان، محققان درنظر دارند نسل جدیدی از ربات های دارای هوش مصنوعی را به همراه فضانوردان در سفر های فضایی ارسال کنند. این ربات های هوشمند دارای هوش مصنوعی هستند و می توانند وضعیت سلامت روان فضانوردان را ارزیابی کنند و بهترین راهکار درمانی را به آن ها ارائه کنند.

از جمله ربات های پیشگام برای بهبود روحیه فضانوردان می توان ربات، سیمون CIMON را نام برد که اکنون در ایستگاه فضایی بین المللی حضور دارد و دستیار فضانوردان است.

فضانوردان در طول سفربه سیاره مریخ به مصرف مواد خوراکی سالم، استراحت و تفریح نیاز دارند و به گفته دانشمندان ساخت ربات های هوشمند می تواند مانع از ایجاد افسردگی در فضانوردان شود.

تاکنون برای مصرف مواد خوراکی در طول سفر های فضایی از نوعی خوراک های بسته بندی شده که کاملاً هواگیری شده اند استفاده می شود، اما در آینده و همزمان با پیشرفت فناوری ها فضانوردان می توانند با استفاده از چاپگر های سه بعدی به تهیه مواد خوراکی تازه و دارای ویتامین و انواع املاح برای سلامت بدن خود بپردازند.

فناوری تصفیه کردن آب هم یکی دیگر از راهکار های محققان برای نگهداری از آب در زمان سفربه سیاره مریخ است، تصفیه کردن آب می تواند سبب نیاز به حمل کمتر منابع آب در زمان سفر های فضایی شود و به این ترتیب محل نگهداری از منبع آب به امکاناتی دیگر تخصیص داده شود.

منبع: zdnet

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 16523

به "ربات های جراح سر از فضا در می آورند، ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات های جراح سر از فضا در می آورند، ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید