زندگینامه: مارشال مک لوهان (1911- 1980)

به گزارش مهسان بلاگ، مارشال مک لوهان 21 ژوئیه 1911 در ادمونتون در ایالت آلبرتای کانادا زاده شد.

زندگینامه: مارشال مک لوهان (1911- 1980)

مک لوهان (Marshall McLuhan) می گفت: دنیا امروز به خاطر رفت و آمد پرشتاب اطلاعات، به دهکده ای می ماند که در آن همه در عین فاصله های دور به هم نزدیک اند.

پدر مارشال مک لوهان معاملات ملکی داشت و مادرش آموزگار و هنرپیشه بود و تأثیر بسیاری بر پرورش و طرز فکر او گذاشت.

22 ساله بود که نخست یک سال مهندسی ساختمان خواند، ولی شیفته علوم انسانی بود و توانست به دانشگاه کمبریج در انگلیس راه یابد و در آنجا ادبیات و سپس تاریخ و الهیات بخواند و دوره دکتری اش را در رشته ادبیات انگلیسی به انتها برساند.

26 ساله بود که به مذهب کاتولیک گروید و تا انتها عمر در دانشگاه هایی تدریس کرد که به این مذهب نزدیک بودند و گرایش داشتند.

35 ساله بود که نخست به عنوان استاد در دانشگاه تورونتو استخدام شد، ولی دیری نپایید که او را به چندین دانشگاه آمریکا فرا خواندند تا اینکه در 52 سالگی در دانشگاه تورنتو مرکز فرهنگ و فن آوری را بنیاد نهاد و خود سرپرستی آن را به عهده گرفت.

40 ساله بود که یکی از ماندگارترین آثارش عروس مکانیکی، فرهنگ بومی انسان صنعتی را منتشر کرد و در آن به نقش حساس تبلیغ در زندگی مدرن پرداخت.

  • آشنایی با رسانه های سرد

مک لوهان در بعضی نوشته ها و جملات مشهورش از مارکس الهام گرفته بود اما بخش عمده نظریه های خود را بر مبنای عقاید هارولد اینیس بنا گذاشت که او هم از قضا کانادایی بود. اینیس در واقع استاد مک لوهان بود و از همان ابتدا به عقاید شاگردش مک لوهان علاقه مند شد. هر دوی آن ها در دانشگاه تورنتو درس خواندند و استاد شدند. مک لوهان وقتی دید اینیس یکی از کتاب های او را به عنوان منبع درسی برای دانشجویان سال چهارم اقتصاد معرفی نموده شگفت زده شد. یکی از دلایل اهمیت مک لوهان این است که او زمانی نظریات خود را گفت که نگرش های فرهنگ گرایانه و پارادایم اثرات محدود در اوج قدرت خود بودند و اینیس هم با این که کم تر با فرهنگ گرایان درگیر بود، در همین فضا و علیه آن می نوشت

به باور او رسانه های الکترونیکی مانند تلویزیون و تلفن طرز فکر، رفتار و آموزش انسان امروز را تغییر داده اند. اگر کتاب نخست دریافت بینایی ما را بر می انگیزد، رسانه های مدرن گوش ما را هم به کار می گیرند و این به معنای تغییر دریافت و پایان تغییر نوع پرورش فکری و تکامل مغزی ما است. رسانه های مدرن سرزمین های از هم جدا را به هم می پیوندند و یک دهکده دنیای پدید می آورند.

او به این ترتیب 30 سال پیش از ظهور اینترنت به تأثیرات آن پی برد و دنیا کنونی را ترسیم و توصیف کرد.

مارشال مک لوهان در 69 سالگی در سال 1980 در تورونتوی کانادا درگذشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 12820

به "زندگینامه: مارشال مک لوهان (1911- 1980)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه: مارشال مک لوهان (1911- 1980)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید