زندگی در فضا روند پیری را کند می نماید

به گزارش مهسان بلاگ، ناسا پس از انجام آزمایشاتی بر روی دو فضانورد دوقلوی خود، نتایج تاثیرات زندگی فضایی بر روی بدن انسان را منتشر کرد.

زندگی در فضا روند پیری را کند می نماید

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، ما از زمان ارسال نخستین فضانوردان به فضا می دانستیم که زندگی در فضا بر روی بدن انسان تاثیر می گذارد. ناسا برای آنالیز میزان این تاثیرات مطالعه ای را انجام داد و در آن ژن ها و بیولوژی اسکات و مارک کلی دو فضانورد دوقلوی ناسا را با یکدیگر مقایسه کرد.

براساس گزارش ناسا، در این آنالیز، اسکات به مدت یک سال (2015 -2016) به فضا فرستاده شد در حالی که مارک بر روی زمین ماند. اکنون نتایج این مطالعه توسط ناسا منتشر شده است.

در این مطالعه، 10 تیم تحقیقاتی جنبه های مختلفی از فیزیولوژی برادران کلی را مورد آنالیز قرار دادند که یکی از جالب ترین یافته های آنها، تلومر اسکات بود. تلومر در راس کروموزوم ها واقع شده است و از DNA به هنگام تقسیم شدن سلول محافظت می نماید. این بخش از DNA به طور طبیعی با افزایش سن کوتاه تر می گردد اما دانشمندان متوجه شدند که تلومر اسکات در دوران سفر فضایی اش افزایش یافته در حالی که تلومر برادر او ثابت مانده است. این یافته ها می تواند مفهومی از روند پیری در فضا باشد.

از طرفی اسکات نخستین فضانوردی بود که واکسن آنفولانزا را در فضا دریافت کرد و به طور غیرمنتظره ای سیستم ایمنی بدن او به این واکسن پاسخ داد. این شواهد می تواند در واکسیناسیون فضانوردان در ماموریت های طولانی مدت حائز اهمیت باشد.

طبق این گزارش، محققان دریافتند که بیان ژن اسکات و مارک متفاوت شده است. جالب است بدانید که توانایی شناختی اسکات در طول سفر فضایی اش تغییر نکرد اما پس از رسیدن به زمین با کاهش دقت و توانایی شناختی روبرو شد، البته ناسا می گوید که این امر ممکن است در نتیجه مطابقت با گرانش زمین باشد.

همچنین محققان اعلام کردند که میکروبیوم روده اسکات در مقایسه با گذشته متفاوت شده که این در نتیجه رژیم غذایی فضانوردان است. این اطلاعات می تواند به آگاهی از تغییرات رژیم غذایی فضانوردان یاری کند تا رژیم غذایی سالم تری داشته باشند.

براساس این گزارش، در میان تاثیرات زیادی که فضا بر روی اسکات گذاشته، تیم تحقیقاتی متوجه ضخیم شدن دیواره سرخرگ کاروتید و افزایش سطح پروتئین AQP2 او شد که ممکن است نقشی در مسائل بینایی، میزان اسیدفولیک و دیگر تغییرات اپیژنتیک (وراژن شناسی) فضانوردان ایفا نماید.

لازم به ذکر است؛ اطلاعات جمع آوری شده به ماموریت های طولانی مدت فضایی، سفر به ماه و مریخ در دهه های آینده یاری زیادی می نماید.

انتهای پیغام/

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 7973

به "زندگی در فضا روند پیری را کند می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی در فضا روند پیری را کند می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید