شباهت مهریه و سهم کتابخانه ها؛ حق نیم درصد را کی داده کی گرفته!

به گزارش مهسان بلاگ، به گزارش خبرنگاران، سهم نیم درصدی نهاد کتابخانه های عمومی از محل درآمدهای شهرداری همچون همیشه، موضوع اصلی جلسه انجمن کتابخانه های لرستان به ریاست حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان بود؛ نیم درصدی که تاکنون کسی نه آن را داده و نه کسی آن را گرفته است.

شباهت مهریه و سهم کتابخانه ها؛ حق نیم درصد را کی داده کی گرفته!

شاید اختصاص نیم درصد از درآمدهای شهرداری به عنوان ارگانی که وظیفه خدمات رسانی در سطح شهرها را در حوزه های مختلف فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و ... دارد؛ سهمی ناچیز به نظر برسد اما همین سهم ناچیز نیز درگیر فرآیندی گردیده که عملا اختصاص آن را با مشکل روبرو ساخته است.

از یک سو شهرداری ها خود با مسائل اعتباری دست و پنجه نرم می نمایند و در پرداخت حقوق پرسنل خود نیز وا مانده اند و از سوی دیگر موضوع کتاب و کتابخوانی به عنوان یک اصل بنیانی در تقویت فرهنگ جامعه در همه ابعاد درگیر کمبود منابع و اعتبارات است.

پروژه های احداث کتابخانه در شهرهای مختلف از جمله شهرهای لرستان در نبود اعتبار کافی، سال هاست نیمه تمام مانده اند؛ در عین حال اعتبار کافی برای اجرای طرح های کوچک حوزه کتاب و کتابخوانی نیز وجود ندارد؛ در چنین شرایطی نباید چندان امیدوار بود که مردم تمایلی برای روی آوردن به سمت کتاب داشته باشند.

کمبود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری شرایط را به گونه ای رقم زد که کتاب همچنان مهجور واقع گردد.

درآمد کتابخانه ها منحصر به حق عضویت ناچیز اعضا است

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان در سخنانی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی ما بحث نیم درصد سهم کتابخانه ها از محل درآمدهای شهرداری ها است، گفت: نهاد کتابخانه ها منبع درآمد ندارد و درآمدش منحصر به حق عضویتی است که افراد سالانه 5 هزار تومان پرداخت می نمایند.

فرشته طهماسبی با بیان اینکه اصل درآمدهای نهاد بحث نیم درصد شهرداری ها است که متاسفانه درصد خیلی کمی از آن را اختصاص می دهند و سالانه شاهد نزول این میزان نیز هستیم، توضیح داد: شهرداری خرم آباد در امسال تنها 20 میلیون تومان از این اعتبار را اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر از طریق قانونی اقدام کنیم، دستگاه های مرجع می توانند سهم نیم درصد را از سرفصل مالیات بر ارزش اضافه نموده شهرداری ها کم نمایند و به ما بدهند، اضافه نمود: اما ما می خواهیم صورت تعامل بین ادارات را حفظ کنیم.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی لرستان با اشاره به اینکه در کل استان شهرداری ها 80 میلیون تومان به کتابخانه ها پرداخت نموده اند، ادامه داد: در جلسه گذشته انجمن کتابخانه ها تصمیم بر این شد که تا انتها امسال شهرداری ها 500 میلیون تومان به کتابخانه ها پرداخت نمایند و بنا بر این بود که در شش ماهه نخست300 میلیون از این مبلغ پرداخت گردد؛ اما تاکنون 80 میلیون تومان آن پرداخت گردیده است.

طهماسبی با بیان اینکه این اعتبار عددی نیست که شهرداری ها نتوانند پرداخت نمایند، توضیح داد: در شهرداری ها خیلی جاها هزینه هایی می گردد که در اولویت نیست؛ احتیاج است که با رویکرد فرهنگی به دنبال توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم.

هیچ امیدی به شهرداری ها نیست

اسد عبداللهی فرماندار خرم آباد نیز با اشاره به اینکه هیچ امیدی به شهرداری ها نداشته باشید، گفت: نگاه ما به کتاب سلیقه ای است؛ یک زمانی برای احداث یک خیابان دو کتابخانه را در خرم آباد تخریب کردند.

وی با بیان اینکه امروز ما با جامعه ای روبرو هستیم که تشنه کتاب نیست و فقط می خواهد پرستیژ اجتماعی کتابخوانی را بگیرد، توضیح داد: دو کتابخانه خرم آباد را آواره نموده اند.

فرماندار خرم آباد با تاکید بر اینکه از سوی دیگر کتاب هایی چاپ می گردد که اصلا خواننده ای ندارد، وقتی کتابِ خوب نیست در نهایت کسی هم تشنه کتاب خواندن نیست، اضافه نمود: برای احداث کتابخانه و ترویج فرهنگ کتابخوانی یک راه است و آن هم اینکه به سمت استفاده از ظرفیت خیرین برویم؛ با این روندی که داریم به جایی نمی رسیم.

حبیب الله خجسته پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه کتاب مهجور و غریبه افتاده است، گفت: امروزه فقط شاید کتاب های درسی در بورس مطالعه باشد که آن هم از سر احساس احتیاج است.

وی با بیان اینکه شهرداری خرم آباد قرار بود با احداث ساختمان مورد احتیاج خود، یک طبقه از آن را نیز به کتابخانه اختصاص دهد که هنوز اقدامی در این رابطه ننموده است؛ توضیح داد: در مورد کتابخانه 17 شهریور خرم آباد قول دادند مسیر جدیدی تعبیه گردد تا مردم بتوانند از آن استفاده نمایند که هنوز اقدامی نگردیده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری لرستان با تاکید بر اینکه مایل نیستیم به آن سمت حرکت کنیم که از راه های دیگر برای تحقق حق نیم درصد کتابخانه ها اقدام کنیم، اضافه نمود: حق و حقوق کتابخانه ها بالاتر از 500 میلیون است؛ بنا بود تا انتها شهریور 300 میلیون پرداخت نمایند که هنوز محقق نگردیده است.

خجسته پور یادآور شد: امیدواریم شهرداری ها در اجرای این وعده کوشا باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1501

به "شباهت مهریه و سهم کتابخانه ها؛ حق نیم درصد را کی داده کی گرفته!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شباهت مهریه و سهم کتابخانه ها؛ حق نیم درصد را کی داده کی گرفته!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید