طرح گذرگاه مرزی پشت دیوار اختلاف هند و پاکستان

به گزارش مهسان بلاگ، اسلام آباد - خبرنگاران - پاکستان و هند پیشتر با هدف بهبود روابط دوجانبه، بر پیشبرد طرح احداث گذرگاه مرزی مشترک کرتارپور توافق نموده بودند اما اکنون به نظر می رسد دهلی نو چندان تمایلی برای میزبانی از هیات پاکستانی که قرار است تا روزهای آینده به این کشور سفر کند، ندارد.

طرح گذرگاه مرزی پشت دیوار اختلاف هند و پاکستان

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگاران، رسانه های پاکستانی امروز گزارش دادند که دهلی نو تمایلی برای تنش زدایی با اسلام آباد ندارد و روز گذشته نیز پیغام روشنی به طرف پاکستانی داد که هند لزومی به سفر هیات پاکستانی به دهلی نو نمی بیند، بنابراین نشست دو کشور درباره گذرگاه مرزی کرتارپور، در نقطه صفر مرزی اتاری هند (منطقه واگا در پاکستان) برگزار خواهد شد.

یک مقام پاکستانی در گفت وگو با روزنامه نیوز اضافه نمود: تصمیم اخیر هند برای مخالفت با سفر هیات پاکستانی به دهلی نو و به جای آن برگزاری نشست دو کشور در نقطه صفر مرزی، با سنت دیپلماسی دو کشور مغایرت دارد.

وی یادآورشد که معمولا در نقطه صفر مرزی، فرماندهان عملیاتی ارتش های پاکستان و هند، مسئولان مرزی و امنیتی دو کشور دیدار می نمایند و این منطقه جایی برای نشست دیپلمات ها نیست.

قرار است پاکستان و هند در نشست روز 23 اسفند، طرح احداث جاده زمینی منتهی به معبد کرتارپور در داخل خاک پاکستان را نهایی نمایند.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسید پاکستان و هند با پیشبرد طرح گذرگاه جدید مرزیکـرتارپور، به دنبال آرامش در روابط متشنج خود هستند اما مخالفت هند با سفر هیات پاکستانی به دهلی نو، حکایت از ادامه این تنش ها را دارد.

گذرگاه مرزی کـرتارپور بین هند و پاکستان هفتم آذرماه سال جاری در مراسمی با حضور عمران خان نخست وزیر، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان و جمعی از مقام های دو کشور گشایش یافت.

کریدور کرتارپور به طول چهار کیلومتر، سفر شهروندان سیک (به ویژه از هند) را به شهری با همین نام در شرق پاکستان که مقدس ترین مکان جامعه سیک های هند است را تسهیل می نماید.

پیشتر دولت هند درخواستی را برای طرف پاکستانی ارسال کرد تا شهروندان هندی از جامعه سیک نیز آن سوی مرز بتوانند به معبد کرتارپور دسترسی داشته و با همین هدف دو کشور اقدام به ساخت یک جاده مخصوص برای تردد اتباع هندی نمایند.

تقاضای طولانی مدت جامعه سیک هند برای ساخت این جاده در نهایت مورد موافقت دو کشور از جمله دولت عمران خان نهاده شد و دهلی نو و اسلام آباد توافق کردند که هر یک در طرف خود این جاده را احداث نمایند.

شبد**آساق*274**1010

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 6531

به "طرح گذرگاه مرزی پشت دیوار اختلاف هند و پاکستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح گذرگاه مرزی پشت دیوار اختلاف هند و پاکستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید