معرفی 24 اثر میراث فرهنگی ایران در فهرست جهانی یونسکو

به گزارش مهسان بلاگ، فهرست میراث دنیای یونسکو ایران

همه ما ایرانی ها از اینکه ایران هم جزو کشورهای مطرح دنیا از نظر داشتن آثار تاریخی و فرهنگی بسیار است، به خود می بالیم. بر طبق آماری که توسط سازمان دنیای یونسکو ارائه شده، ایران جزو 10 کشور دارای بیشترین آثار ثبت شده در فهرست یونسکو است. به همین جهت در مجله گردشگری خبرنگاران بر آن شدیم تا شما را با فهرست میراث دنیای یونسکو ایران آشنا نماییم. فهرستی که شامل 23 اثر و البته در این روزها گفته می گردد، 23 اثر تاریخی و فرهنگی در یونسکو در ایران است را در ادامه خواهید خواند. سعی شده تا آثار را به ترتیب سال ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو معرفی کنیم. همچنین تاریخ ثبت اثر را در روبروی نام هر یک از آثار فرهنگی خواهید دید. این فهرست برای سفر به ایران و گردشگران خارجی بسیار اهمیت دارد. به تازگی جنگل های هیرکانی را به عنوان اثر شماره 24 به ثبت رسانده اند.

معرفی 24 اثر میراث فرهنگی ایران در فهرست جهانی یونسکو

23- مجموعه باستانی ساسانی- فارس | 2018

راستا باستانی و تاریخی بسیار مهم در استان فارس را در سال 2018 با عنوان مجموعه باستانی ساسانی در فهرست میراث دنیای یونسکو ایران به ثبت رساندند. این راستا که از شهرستان های فیروزآباد، کازرون و سروستان می گذرد شامل آثار تاریخی و کاخ های مطرحی همچون بیشاپور، غار شاپور، کاخ ساسانی سروستان، شهر باستانی اردشیر خوره، کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر، نقش برجسته دیهیم گذاری و نقش برجسته پیروزی اردشیر بر اردوان بوده و بسیار اهمیت دارد.

22- بافت تاریخی شهر یزد | 2017

به تازگی بافت تاریخی شهر یزد، بناهای خشتی و آجری، نماهای زرد گونه و بادگیرهای تمام پوشاننده افق شهر، به همراه هر آنچه که دارد، در فهرست میراث دنیای به ثبت رسید. تمام ایرانیان این خبر خوش را در سال گذشته جشن گرفتند و امیدواریم که چه مردم یزد و چه گردشگران در سالم ماندن آثار این شهر بکوشند. در میراث دنیای یونسکو ایران این شهر و بافت تاریخی آن، به همراه آثار شاخصی نظیر حمام، بازارچه، آب انبار، مسجد، حسینیه، لرد، کارگاه های کوچک، جوی آب، بادگیرها، مناره ها و گنبدها ثبت شده اند. معماری این شهر در اقلیم گرم و خشک برای تمام دنیایان مثال زدنی شده است.

21- کویر لوت و کلوت هایش - اثر طبیعی | 2016

از زیباترین طبیعت های ایران بوده که هر ساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به خود جذب می نماید. تورهای طبیعت گردی بی شماری به کویر لوت و کلوت های آن برگزار می گردد. گشت و گذار در منطقه بی آب و علف کلوت ها حس ماورایی خاصی به هر شخصی می بخشد. این منطقه نیز در فهرست میراث دنیای یونسکو ایران به عنوان اثری طبیعی به ثبت رسیده است. این کویر استان های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان را دربر می گیرد.

20- قنات ایرانی | 2016

تکنولوژی ساخت قنات در ایران یکی از موضوعاتی است که می بایست به آن ارج نهاد. آیا می دانستید که اگر در گذشته یکی از افرادی که در کار کندن قنات بود، (مقنی ها) به دلیل ریزش قنات فوت می کرد، او را شهید محسوب می کردند. این موضوع از اهمیت آب برای مردمان گذشته حرف می زند. در هر صورت این تکنولوژی همانند قنات قصبه در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

19- مجموعه فرهنگی روستای میمند | 2015

روستای دستکندی در استان کرمان است که تاریخی به اندازه دوران زرتشت دارد. مردم این روستا، سنگ ها را کنده و تراشیده اند و برای خود خانه و حتی کوچه ساخته اند. روستای میمند در نزدیکی شهر بابک در استان کرمان واقع شده و یکی از گردشگر پذیرترین نقاط ایران است. این مجموعه فرهنگی سبک زندگی روستایی دستکند در فهرست میراث فرهنگی یونسکو ایران به ثبت رسیده و رتبه نوزدهم را دارد.

18- شوش | 2015

از قدیم ترین شهرهای باستانی ایران که تمدن در آن شکل گرفته و شاهد کتیبه ها و معماری شهرسازی به صورت گسترده هستیم، شوش است. مردمان شوش در تاریخ ایران، مردمانی فرهیخته و دانش آموخته و دارای خط ایلامی بودند. این منطقه باستانی، هم در فهرست میراث دنیای به ثبت رسیده است.

17- شهر سوخته | 2014

بسیاری از اولین های دنیا را در شهر سوخته پیدا خواهید نمود: اولین عمل جراحی مغز انسان، اولین چشم مصنوعی، اولین انیمیشن دنیا بر روی جام سفالین شهر سوخته، اولین تخت نرد و بازی شطرنج دنیا و …

این شهر عظیم با بخش های مختلفی که دارد توانست در فهرست آثار فرهنگی میراث دنیای یونسکو ایران جای خود را بیابد.

16- کاخ گلستان | 2013

15- گنبد کاووس | 2012

14- مسجد جامع اصفهان | 2012

13- باغ ایرانی | 2011

12- خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی | 2010

11- مجموعه تاریخی بازار تبریز | 2010

10- سازه های آبی شوشتر | 2009

9 - مجموعه کلیساهای ارامنه | 2008

8 - بیستون | 2006

7- سلطانیه از میراث دنیای یونسکو ایران | 2005

6 - مجموعه فرهنگی ارگ بم | 2004

5 - پاسارگاد | 2004

پاسارگاد را همگی با آرامگاه کوروش عظیم می شناسند. با این حال در این مجموعه مکان های باارزش دیگری هم وجود دارد. به طور مثال آرامگاه کوروش عظیم، باغ سلطنتی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی در این مجموعه باعث شده تا در فهرست میراث دنیای به راحتی جای خود را پیدا کند.

4 - تخت سلیمان | 2003

اگر به استان آذربایجان غربی و نزدیکی شهر تکاب بروید، با یکی دیگر از سایت های مذهبی و تاریخی مهم در دوره ساسانی و مهم در دوره معاصر روبرو می شوید. یکی از دلایل اهمیت این سایت در دنیای معاصر، ثبت آن در سال 2003 در فهرست میراث دنیای یونسکو ایران است.

3 - میدان امام اصفهان | 1979

میدانی از عهد صفوی با 3 بنای مهم و شاخص و یک ورودی بازار در اصفهان ساخته شده و به عنوان نصف دنیا شناخته می گردد، در فهرست میراث دنیای یونسکو ایران به ثبت رسیده است.

2- پرسپولیس | 1979

پرسپولیس بر روی سکویی در کنار کوه رحمت ساخته شده است، مکانی پر از حجاری و سنگ تراشی است. این سایت تاریخی با کاخ هایی دارای ستون های سنگ مرمری زیبا، در دوره داریوش عظیم، خشایارشا و اردشیر اول ساخته شده است. تاریخ آن همیشه مثال زدنی است و تماشای آن، هر بیننده ای را متحیر می نماید. این مجموعه هم جزو آثار باارازش فرهنگی در فهرست میراث دنیای یونسکو در ایران به ثبت رسیده است.

1- چغازنبیل | 1979

چغازنبیل را دیگر تمام ایرانیان می شناسند. این اثر فرهنگی، اولین اثری است که در فهرست میراث دنیای یونسکو در ایران به ثبت رسید. اگر آن را از نزدیک ندیده باشند، حداقل نام آن را بارها شنیده اند. این مکان عبادی اینشوشیناک در تاریخ عیلام بسیار باارزش بوده و هم اکنون نیز، به عنوان یکی از نمونه های اولیه معماری هرمی بسیار باارزش است. نحوه ساخت متفاوت این زیگورات با دیگر زیگورات های بابلی و آشوری و کتیبه های آجری آن، این بنای مذهبی تاریخی را خاص کرده، به طوری که بسیاری از معماران و باستان شناسان شیفته آن می شوند. این بنا پس از اکتشاف و در همان دورانی که مستشرق شناسان و باستان شناسان بر روی آن کار می کردند، در فهرست میراث دنیای یونسکو ایران به ثبت رسید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: الی گشت
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 46453

به "معرفی 24 اثر میراث فرهنگی ایران در فهرست جهانی یونسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 24 اثر میراث فرهنگی ایران در فهرست جهانی یونسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید