میراث فرهنگی و گردشگری در زمان بحران

به گزارش مهسان بلاگ، هم زمان با رشد صنعت گردشگری در ایران و آسیب پذیر بودن این صنعت در جهان، اهمیت توجه به بحران های تهدیدکننده و از آن مهم تر، مدیریت بحران در گردشگری نیز آشکار می گردد.

میراث فرهنگی و گردشگری در زمان بحران

با کوشش ها و برنامه های اجرا شده در چند سال گذشته، در حال حاضر آمار گردشگری ایران حکایت از فرایند رو به رشد دارد، از سویی دیگر با اتخاذ سیاست ها و چشم انداز آینده، گردشگری داخلی ایران نیز رشد شتابانی را در پی داشته است.

آنچه در این میان اهمیت دارد این است که همواره باید برای مواقع بحرانی آماده بود، بحران ها می توانند در سطوح منطقه ای، ملی و یا بین المللی به وقوع بپیوندند.

اعتراضات داخلی، نا امنی، بمب گذاری، بلایای طبیعی و یا حوادث تروریستی و البته بیماری های عفونی و واگیردار از جمله سارس، تب برفکی و کرونا که هریک می تواند شوک بزرگی به صنعت گردشگری کشورها وارد کند.

همواره مقاصد گردشگری ایران و دنیا متاثر از این حوادث بوده و اصولا گردشگری از خطرات در امان نیست. در حال حاضر وقوع احتمال ابتلای دنیا به ویروس کرونا، جنگ و تروریسم تاثیر بسزایی در رشد نزولی صنعت گردشگری داشته است.

بلایای طبیعی یا حوادث تروریستی نه تنها به زیرساختهای گردشگری آسیب می زند بلکه بنیان تصویر مقصد، آثار مالی، اشتغال و... را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

بحران در صنعت گردشگری در وهله اول تهدیدی برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، عامل شوک و البته فرصت اندک برای تصمیم گیری برای مقابله با بحران است.

بنابراین در نوشته حاضر سعی براین است که بر پیشگیری قبل از وقوع و برنامه ریزی برای مدیریت بحران تاکید گردد، باید قبل از آن که گردشگری گرفتار بحران گردد با هوشمندی و کمترین آسیبی از کنار آن رد شد.

با وجود همه نشانه ها و ردپاهای پشت سر هم از بحران می بایست نشانه های هشدارهای اولیه دریافت می شد و با ارائه و انجام سیاست های مدیریت بحران از وقوع بحران های بیشتر جلوگیری می شد.

از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تاکید بر تاثیرگذاری مستقیم بحران های داخلی و خارجی در صنعت گردشگری، می بایست به طور مداوم محیط های درونی و بیرونی خود را، به منظور شناسایی نشانه های بحران های احتمالی البته پیش از آنکه رفع کردن آن ها خیلی دیر گردد مورد آنالیز موشکافانه قرار دهد.

ضرب المثل اگر نشکسته درستش نکن، باید جای خود را به این طرز تفکر بسپارد: اگر نشکسته به زودی خواهد شکست، بنابراین، همین حالا درستش کن.

حرف آخر:

از همین امروز مرکز مدیریت بحران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از صنعت رو به رشد گردشگری و صنایع دستی تشکیل گردد.

این مرکز می تواند با همراهی سایر نهادها و انجمن های حرفه ای از جمله جامعه حرفه ای هتلداران، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، گردشگری سلامت و… و تشکیل کارگروهی منسجم و قوی از هم اکنون به فکر بحران و راه های مقابل با آن باشد.

* مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 38828

به "میراث فرهنگی و گردشگری در زمان بحران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی و گردشگری در زمان بحران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید