نشانه هایی از تصمیم عربستان برای کاهش تنش در یمن

به گزارش مهسان بلاگ، ایرنا نوشت: پس از گذشته حدود دو هفته از پیشنهاد طرح آتش بس جنبش انصار الله یمن به ائتلاف سعودی، اخبار و گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که سران عربستان به دنبال پذیرش این طرح و کاهش جنگ در یمن هستند.

نشانه هایی از تصمیم عربستان برای کاهش تنش در یمن

جنبش انصارالله یمن حدود دو هفته پیش پیشنهاد داد که حملات موشکی و پهپادی یمنی ها به عربستان متوقف خواهد شد، در صورتی که ائتلاف سعودی نیز حملات خود به این کشور را متوقف کند.

از سوی دیگر، پس از حمله سنگین نیروهای یمنی به دو میدان نفتی بقیق و خریص وابسته به تاسیسات نفتی آرامکو در واکنش به تداوم محاصره یمن و بمباران این کشور از سوی ائتلاف سعودی، تا حدی حملات نیروهای یمنی به عربستان کاهش داشته است.

دو هفته از پیشنهاد مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن برای برقراری آتش بس در یمن می گذرد، در این مدت سعودی ها واکنشی به این پیشنهاد ندادند تا اینکه از روز گذشته بنابر اخبار منتشر شده، سینگال هایی از طرف سعودی مبنی بر تمایل برای انتها جنگ در یمن دیده شده است.

به همین دلیل، منابع آگاه ویژه به شبکه خبری المیادین گفتند که ائتلاف سعودی امروز (شنبه) به طور قابل ملاحظه ای حملات هوایی اش را در جبهه های مختلف نبرد در یمن متوقف کرد.

این منابع افزودند که پس از عملیات نیروهای یمنی علیه آرامکو و دستاوردهای عملیات نصر من الله، اجرای توافق آتش بس با سعودی شروع شده است.

به گفته این منابع قرار است طی روزهای آینده کمیته هایی از دو طرف نیز تشکیل گردد.

عربستان در حالی به دنبال عقب نشینی از جنگ یمن است که بعد از چهار سال حمله همه جانبه به یمن، جز ویران کردن این کشور نتیجه ای عایدش نشده است.

در همین حال، خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از محافل دیپلماتیک اروپایی گزارش داد: محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خواهان خروج از یمن است، از این رو ما باید راهی برای خروج آبرومندانه او فراهم کنیم.

پیش از این نیز خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی در سخنانی گفته بود که عربستان نگاه مثبتی به طرح آتش بس در یمن دارد و همیشه برای برقراری آن کوشش نموده و همان طور که ولیعهد سعودی تاکید نمود امیدوار است که به صورت عملی اجرا گردد.

حسین العزی معاون وزیر خارجه یمن هم استقبال وزیر دفاع سعودی از طرح آتش بس را نشانه مثبتی ارزیابی کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، عربستان که از فروردین 94 با حمایت آمریکا، جنگی همه جانبه را علیه یمن تحمیل نموده است، اکنون در باتلاق این جنگ گرفتار شده و در کوشش است برای رهایی از آن است.

نتیجه این جنگ، نابودی زیرساخت های یمن و کشته یا زخمی شدن هزاران یمنی است.

در واکنش به حملات مستمر ائتلاف سعودی به یمن، نیروهای یمنی نیز حملاتی را علیه مواضع سعودی ها انجام دادند که بارزترین آن طی هفته های اخیر، حمله به تاسیسات نفتی آرامکو بود که فراوری نفتی عربستان را به نصف رساند.

در جریان عملیات نصر من الله نیروهای یمنی در محور نجران در جنوب غربی عربستان نیز 3 هزار نظامی ائتلاف سعودی اسیر شد.

انصارالله تاکنون بارها برای انتها این جنگ طرح هایی را به سعودی ها پیشنهاد نموده که آخرین آن ابتکار عمل مهدی المشاط بود.

اکنون باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آینده، اخباری که منابع غیر رسمی از تمایل عربستان برای آتش بس منتشر نموده اند، از رسانه های سعودی و مقامات رسمی این کشور نیز منتشر خواهد شد و گمانه برای انتها جنگ فرسایشی یمن به واقعیت تبدیل می گردد یا اینکه سعودی ها بر ادامه جنگی بی فایده که جز قربانی شدن غیرنظامیان یمنی و نابودی زیرساخت های این کشور نتیجه ای ندارد، اصرار می ورزند.

310311

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 20298

به "نشانه هایی از تصمیم عربستان برای کاهش تنش در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه هایی از تصمیم عربستان برای کاهش تنش در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید