نگاهی به پدیده تازه تلویزیون؛ نون خ بهتر از پایتخت است؟

به گزارش مهسان بلاگ، فصل دوم سریال نون خ که ده روزی است پخش آن آغاز شده مورد اقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفته است. پخش این سریال پس از پایتخت 6 از شبکه اول سیما در جریان است و هر روز سکانس هایی از آن در شبکه های اجتماعی سوژه کاربران می شود.

نگاهی به پدیده تازه تلویزیون؛ نون خ بهتر از پایتخت است؟

به گزارش خبرنگاران، فصل دوم سریال نون. خ در 17 قسمت به کارگردانی سعید آقا خانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی ساخته شده و از روز چهارشنبه 20 فروردین هر شب از شبکه یک سیما پخش می شود. ظاهرا قرار بود این سریال در ماه رمضان پخش شود که با تغییر سیاست های صداوسیما پخش آن از نیمه شعبان آغاز شد.

این سریال، داستانی اجتماعی و آمیخته با طنز دارد.

در فصل یک این سریال نورالدین خانزاده(سعید آقاخانی) صاحب کارگاه تولید تخمه آفتاب گردان در کرمانشاه بود. کشاورزان هم محلی محصولات خود را به نوری فروختند. نورالدین این محصول را به شخصی ساکن تهران به نام میرزایی فروخت تا او این محصولات را در کشور ترکیه به فروش برساند. در همین حین، خبر رسیدکه میرزایی از دنیا رفته است و کشاورزان که از این خبر مطلع شدند هر یک به نحوی سعی کردند تا پول محصولاتی را که به نورالدین خانزاده فروخته اند، از او بگیرند. نورالدین هم طی گفتگو های متفاوت با اطرافیان میرزایی متوجه شد که او در اواخر زندگی اش آه در بساط نداشته است. از آنجا که او معتمد محله و شهرشان بود اغلب مردم به او اعتماد کرده و پول های خود را به او سپرده بودند و به محض تعطیلی کارگاه، مردمی که تا چند روز پیش او را معتمد می دانستند نام او را شبیه به اختلاس گر ها نون خ گذاشتند. در ادامه بخشی از این قصه به داستان خانوادگی نوری و رفتار و تعامل او با سه دخترش اختصاص پیدا می کرد.

فصل دوم نون خ. داستان را ادامه داده است. سعید آقاخانی، حمیدرضا آذرنگ، فریده سپاه منصور، سیروس میمنت، صبا ایزدپناه، هدیه بازوند از بازیگران این سریال، هستند که در دو فصل حضور دارند. دیگر هنرپیشگان سریال بازیگران بومی کرمانشاه یا کسانی هستند که کمتر دیده شده یا با این مجموععه به قاب تصویر معرفی شدند. بازیگرانی که در همین قسمت های پخش شده نشان دادند، استعداد خوبی دارند و مخاطبان را با خود همراه کرده اند.

مهدی فرجی نیز تهیه کننده سریال است. نویسنده فصل دوم سریال امیر وفایی است که پیشتر در دورهمی با مهران مدیری همکاری کرده است.

فصل اول نون خ. به لطف کارگردانی سعید آقاخانی باز های درخشان بازیگران آن توانست محبوبیت نسبی کسب کند. اما فصل دوم آن به نظر می رسد حداقل در جذب مخاطب پیروز تر بوده است.

بیشتر بخوانید:

ساختارشکنی در تولید سریال های طنز تلویزیون

جزئیاتی درباره نون خ؛ سعید آقاخانی چطور نورالدین خانزاده شد؟

نقاط عطف نون خ

نون خ. با فیلمنامه ای و کارگردانی نسبتا خوب همچون پایتخت توانسته مخاطبان را در شب های کرونایی پای تلویزیون نگه دارد. در فصل دوم سریال به نظر می رسد هوشمندانه تلاش شده است که سریالی برای تمام مردم ایران ساخته شود و فضای کردستان و زبان کردی با مخاطبان غیر کرد فاصله ایجاد نکند.

در فصل دوم نون خ گوشه و کنایه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افزایش پیدا کرده که با اقبال مردم روبه رو شده است. مخاطب احساس می کند که به مسائل جامعه توجه شده است. روزانه سکانس های مختلفی با موضوع مسائل اجتماعی که در این سریال مطرح شده در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود. فیلم در بستر زلزله کرمانشاه ساخته شده و تلاش کرده بخشی از فاجعه را به تصویر بکشد در عین حال امید و همدلی را هم نشان دهد.

نون خ، با زبانی طنز، اما گزنده از زوایای مختلف به انتقاد از مسئولان می پردازد. وزیر جوان سریال پیرمردی ویلچرنشین بود و یا در جای دیگری یکی از شخصیت های قصه از مقام مسئول می خواهد برای خلاصی از این زندگی گلوله ای در پیشانی اش خالی کند و به او می گوید فکر کن من زن دومت هستم. روایت سریال از ارسال کانکس های تخیلی به مناطق زلزله زده کرمانشاه و تقسیم جوایز باغداری با کنایه های مستقیم به تقسیم جوایز جشنواره فیلم فجر بازتاب زیادی داشته است.

یکی از نقاط درخشان سریال موسیقی آن است، استفاده از سنت غنی موسیقی کردی در این سریال توجه ها را به خود جلب کرده است. در لابه لای نون خ. صدای آواز سیدعلی اصغر کردستانی، مظهر خالقی، حشمت لرنژاد و حتی حسن زیرک شنیده می شود.

نون خ بهتر از پایتخت است؟

اقبال به نون خ تاحدی است که برخی کاربران آن را از پایتخت هم پیروزتر می دانند. البته این دیدگاه مخالفان زیادی هم دارد.

کاربری درباره این سریال نوشته است چیزی که سریال پایتخت نداشت و نون خ. داره صحنه های همکاری و همدلی همه اعضاست برای کنار هم بودن و نجات همدیگر همه چیز به جا و درست استفاده شده ترانه های کردی، لالایی ها و نشانه های فرهنگی مخصوص کرد ها ...

کاربر دیگری در این باره نوشته است: سریال نون خ. اتفاق عجیبی است در صداوسیما (حتی نمی دانم چه جور اجازه پخش گرفته) ... طنز به شدت ابزورد ... طنز تلخ ... پر از اشارات و تکه های سیاسی و اجتماعی ... مقایسه کنید با سریال مزخرف و سطحی پایتخت.

نگاه باز صداوسیما به این سریال تعجب کاربران زیادی را برانگیخته است.

حتی از این سریال برداشته های اقتصادی هم شده است. کاربری نوشته است: سریال نون خ. خیلی هوشمندانه با معرفی تخمه و انار، دو محصول کشاورزی مناطق کردنشین نشان داد کرد ها مردمی مولد هستند. حالا انار پاوه رقیب انار ساوه است.

فقط مردم و کاربران شبکه های اجتماعی نیستند که سریال نون خ. را تحسین می کنند، بلکه منتقدان سینمایی نیز دیدگاه مثبتی در باره این سریال دارند.

هوشنگ گلمکانی سردبیر مجله تخصصی فیلم در صفحه اینستاگرام خود درباره این سریال نوشته است: نون خ پر از دیالوگ های بامزه با اجرای دوست داشتنی سعید آقاخانی در ساختار و فضایی ابسورد است.

پرویز جاهد دیگر منتقد سینمایی نیز درباره این سریال نوشته است: علاوه بر بازی درخشان سعید آقاخانی و دیگر بازیگران، باند موسیقی کردی این سریال فوق العاده است به ویژه ترانه ها و ملودی های قدیمی منطقه کردستان.

با اینحال انتقاد هایی هم به سریال وارد شده است که البته خیلی فراگیر نیست. یکی از نقدها این است که بازیگران سریال لهجه کردی خوبی ندارند به ویژه سعید آقاخانی بازیگر نقش نوری. این درحالی است که آقاخانی خود اهل بیجار در استان کردستان است و زبان مادری اش کردی است، دیگر بازیگران سریال نیز عموما کرد زبان هستند.

انتقاد دیگری که به سریال وارد شده این است که تصویری نامناسب از کرد ها نشان داده است. اینکه آن ها مردمی بیکار، علاف، مظلوم و ساده اند. البته این انتقاد نیز مورد توجه قرار نگرفته و کمتر کسی آن را می پذیرد.

به این ترتیب می توان گفت در این روز و شب های کرونا نون خ به پدیده و تک خال صداوسیما بدل شده است. این سریال تنها برنامه تلویزیونی است که در این شرایط اضطراری قابل دفاع است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: فرارو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 45674

به "نگاهی به پدیده تازه تلویزیون؛ نون خ بهتر از پایتخت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به پدیده تازه تلویزیون؛ نون خ بهتر از پایتخت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید