انتها رایزنی های ظریف در نیویورک؛ وزیر خارجه در راه تهران

به گزارش مهسان بلاگ، وزیر امور خارجه ایران در مدت حضورش در نیویورک با تعدادی از مقامات حاضر در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، سوریه، عراق، فرانسه، فنلاند، هلند و استرالیا دیدار و مصاحبه کرد.

انتها رایزنی های ظریف در نیویورک؛ وزیر خارجه در راه تهران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که جمعه شب 29 شهریور ماه به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد، در مدت حضورش در این شهر ضمن رایزنی با برخی همتایان و مقامات شرکت کننده و همراهی با حسن روحانی در ملاقات های رئیس جمهوری با مقامات حاضر، در نشست های جانبی مجمع عمومی نیز حضور یافت.

وی شنبه شب ششم مهر ماه پس از انجام این رایزنی ها نیویورک را ترک و راهی تهران شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک نیویورک در مصاحبهیی درباره مناسبات تهران و ریاض، اینستکس و ... سخن گفت و همچنین خبر داد که در مدت حضورش در نیویورک تلفنی با چند عضو کنگره آمریکا مصاحبه کرده است. وزیر خارجه ایران درباره شرط ایران برای مذاکره با آمریکا عنوان کرد: ما شرط مان این بود که نه برای دیدار بین روحانی و ترامپ، بلکه دیدار بین سران 1+5 و روحانی، باید با رفع تحریم ها انجام شود و آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، رفع تحریم ها انجام می شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار، تحریم ها هم رفع شود. (بیشتر بخوانید)

وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین وضعیت جسمانی مجید تخت روانچی سفیر و کننده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ابراز امیدواری به بهبودی هر چه سریع تر روانچی، گفت: در ماه نخست سفارتشان در نیویورک تشخیص داده شد که یک مشکل سرطانی دارند که با تشخیص و عمل جراحی سریع، خطر رفع شده اما مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و شیمی درمانی برای ایشان پیش آمد. متاسفانه اجازه ندادند که با فاصله چند 100 متری از محل اقامتم، به دیدار ایشان بروم، اما به ناچار با استفاده از وسایل الکترونیکی توانستم با وی صحبت کنم.

به گزارش فارس، در مدت حضور ظریف در نیویورک، وزرای خارجه عمان، دانمارک، فرانسه، هند، گرجستان، اتریش، ژاپن، استرالیا، لهستان، قطر، کویت، نیکاراگوئه، کوبا، تاجیکستان، سوریه، عراق، هلند، فنلاند، ارمنستان و پاکستان با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات این روزهای منطقه و اوضاع بین المللی را مورد بحث و مصاحبه قرار دادند. البته وزیر خارجه فرانسه دو بار با ظریف در این سفر دیدار و مصاحبه کرد.

دلسی رودریگرز معاون رئیس جمهور ونزوئلا، گیر پدرسون کننده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، پیتر مائورر رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، کورنل فروتا مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین سفیر و کننده دائم نیجریه در سازمان ملل متحد نیز با حضور در محل اقامت وزیر خارجه ایران با وی دیدار کردند. وزیر خارجه ایران همچنین با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل نیز ملاقات و مصاحبه کرد.

فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بامداد سه شنبه به وقت تهران و در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 با وزیر خارجه ایران دیدار و درباره برجام و اوضاع منطقه به رایزنی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در نشست های حاشیه ای در هفتاد و چهارمین نشست مجمع سازمان ملل شرکت کرد. او در اجلاس وزرای تمدن های کهن حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت. وزیر خارجه همچنین در نشست وزرای امور خارجه عضو سازمان همکار ی های اکو شرکت کرد.

برگزاری نشست سه جانبه ای با حضور وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه، سه کشور ضامن روند آستانه از دیگر تحولات این روزها در نیویورک بود و در انتها بیانیه ای از سوی سه وزیر خارجه درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه صادر شد و وزرای خارجه سه کشور موافقت کردند به برگزاری اولین جلسه کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو کمک کنند. آنها تأکید کردند که این گام حیاتی جهت را برای ایجاد یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار، تحت رهبری و مالکیت سوریه با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفت وگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه 2254 شورای امنیت هموار کند.

وزیر خارجه ایران همچنین در نشست عالی سوریه به میزبانی اتحادیه اروپا حضور یافت.

برگزاری نشست وزرای خارجه ایران و گروه 1+4 و با حضور فدریکا موگرینی از دیگر تحولات حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل بود و در این نشست که وزرای خارجه ایران و چهار کشور و کننده انگلیس در غیاب وزیر خارجه این کشور (دومینیک راب به خاطر تحولات برگزیت به همراه جانسون به لندن بازگشته بود) حضور داشتند، طی یک ساعت مصاحبه بیانیه ای کوتاهی صادر و بر حفظ برجام تأکید کردند.

ظریف همچنین پس از سخنرانی حسن روحانی در نشست مجمع عمومی، در جلسه شورای امنیت سازمان ملل به دعوت سرگئی لاوروف همتای روس خود حضور یافت و به تشریح جزییات ابتکار صلح هرمز HOPE که از سوی رئیس جمهوری ایران در صحن مجمع عمومی مطرح شد، پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در مدت حضور در نیویورک با برخی رسانه ها از جمله CNN، CGTN، CBS، رادیو ملی آمریکا،برنامه Meet the Press شبکه خبری NBC و ... مصاحبه و در جمع سردبیران و مدیران رسانه های آمریکایی و بین المللی حضور یافت و به سؤالات آنها پاسخ داد.

به گزارش فارس، پس از گذشت حدود یک ماه و نیم از تحریم ظریف از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و احتمال اینکه دولت آمریکا ویزا برای حضور وزیر خارجه ایران در نشست مجمع عمومی صادر نکند، دوشنبه 25 شهریور ماه سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت که اگر شرایط مهیا باشد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در روزهای آینده مهیای سفر به نیویورک است و در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی شرکت خواهد کرد و در نیویورک دیدارها با مقامات کشورهای دوست برقرار است. البته روز چهارشنبه 27 شهریور ماه خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه هنوز ویزا هیأت ایرانی از جمله رئیس جمهور و وزیر خارجه برای شرکت در این نشست صادر نشده و احتمال دارد ایران در هفتاد و چهارمین نشست مجمع حضور نیابد، پس از آن بود که پنجشنبه شب 28 شهریور ماه سخنگوی وزارت خارجه ایران در صفحه توئیترش از سفر ظریف به نیویورک در بامداد جمعه خبر داد و در نهایت وزیر خارجه ایران جمعه شب 29 شهریور ماه وارد نیویورک شد. حسن روحانی نیز دوشنبه اول مهر ماه به نیویورک رفت و در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی و در حاشیه آن با برخی مقامات شرکت کننده دیدار و مصاحبه کرد و ظهر جمعه پنجم مهر ماه به تهران بازگشت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 18660

به "انتها رایزنی های ظریف در نیویورک؛ وزیر خارجه در راه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها رایزنی های ظریف در نیویورک؛ وزیر خارجه در راه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید