گنبد سلطانیه زنجان ؛ سلطان گنبدهای ایران

به گزارش مهسان بلاگ، برخی ها گفته اند داشتن هشت مناره در گنبد سلطانیه زنجان به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره ها را ساخته اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله گردد.

گنبد سلطانیه زنجان ؛ سلطان گنبدهای ایران

گنبد سلطانیه بزرگترین گنبد خشتی جهان است. این بنا به عنوان بلندترین گنبد جهان نیز شهرت دارد. گنبد سلطانیه در شهری کوچک به همین نام در نزدیکی زنجان قرار گرفته است. ساخت آن داستان جالبی دارد.

سلطان محمد خدابنده، حدود 700 سال قبل، حاکم محدوده زنجان بود. شاید وی را به نام اولجایتو نیز بشناسید. او می خواست مقبره ای باشکوه برای خودش بسازد. مقبره ای که در جهان نظیر نداشته باشد. وصیت نموده بود پس از مرگش او را در گنبدی که ساخته است دفن نمایند. البته آخرش هم تعیین نشد سلطان را کجا دفن کردند. برخی ها می گویند در بنای گنبد سلطانیه دفن شده است. برخی دیگر هم گفته اند در کوه های زنجان مدفون است. به هر حال این موضوع چندان اهمیت ندارد. سفرتان را هم تحت تاثیر قرار نمی دهد.

هشت درِ ورودی بهشت

چنین گفته شده که بهشت، هشت در ورودی دارد. گنبد سلطانیه نیز بر اساس این روایت هشت مناره و ایوان دارد. برخی ها گفته اند داشتن هشت مناره به دلیل محاسبات مهندسی است. مناره ها را ساخته اند تا بنای گنبد سلطانیه ضد زلزله گردد. اگر زلزله شدیدی بیاید، مناره ها خراب می شوند. آسیبی به خود بنا نمی رسد. نورگیرهای بنا هم داستان جالبی دارند. اگر خورشید از نورگیر گنبد اصلی تعیین گردد، وقت نماز ظهر است. نوری که از پنجره های بزرگ می تابد ساعت را نشان می دهد. نوری که از پنجره های کوچک دیده می گردد حدود دقیقه را اعلام می نماید.

نکات مهم برای سفر به گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار گرفته است. این شهر در فاصله 35 کیلومتری زنجان واقع شده است. برای بازدید از آن کفش راحت، کلاه لبه دار با خودتان ببرید. کرم ضد آفتاب و عینک دودی نیز همراه داشته باشید. عکاسی از بیرون بنا ایرادی ندارد اما در داخل بنا بدون استفاده از فلاش مجاز است . از سه پایه برای عکاسی استفاده نکنید. بطری آب و خوراکی سبک همراه داشته باشید. گنبد سلطانیه در جاده فرعی قرار گرفته است و 5 کیلومتر دورتر از شهر است.

شاید خواندن این مطالب را نیز دوست داشته باشید:

باکلاس ترین خیابان طهران

ایران ونیز دارد!

دریاچه ای پر از آبِ توت فرنگی

روستای کندوان، بازمانده فوران آتشفشانها

شب های تعطیل، خداحافظ

برای خواندن یک جهان مطلب گردشگری به خبرنگاران سر بزنید.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 32415

به "گنبد سلطانیه زنجان ؛ سلطان گنبدهای ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گنبد سلطانیه زنجان ؛ سلطان گنبدهای ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید