کوشش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای تبدیل مهارتهای بومی به فناوری های صنعتی

به گزارش مهسان بلاگ، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تاکید نمود: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می خواهد که مهارت های بومی ایران با پژوهش به فناوری های صنعتی تبدیل گردد و بازارهای فراوری ما با استفاده از فرهنگ و تجارب بومی و دستاوردهای دانشی احیا گردد تا همه عوامل فراوری در یک محیط، جمع و فراوری به صرفه گردد.

کوشش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای تبدیل مهارتهای بومی به فناوری های صنعتی

به گزارش خبرنگاران، دکتر صادق واعظ زاده در نشست آنالیز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که امروز در مرکز این الگو برگزار گردید، اظهار کرد: در الگوی پیشرفت مقرر شده است که کشور با بهره گیری نظام مند از مشورت جمعی نخبگانی اداره گردد. در واقع نحوه طراحی و تصویب الگو که در فراخوان رهبر معظم انقلاب مشخص شده است، نمونه ای از تصمیم گیری و اداره کشور با مشورت جمعی نخبگان است.وی در ادامه اضافه نمود: وقتی به مسائل امروز کشور فکر می کنیم، ممکن است اقدامات ضروری و فوری که باید انجام گردد، فکر کردن به آینده بلندمدت کشور را مشکل جلوه بدهد، اما وقتی به ریشه های عمیق و قدیمی این مسائل توجه می کنیم، می فهمیم که علاوه بر اقدامات فوری، کارهای اساسی و طولانی مدتی باید انجام گردد تا مسائل کشور به طور اساسی حل گردد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توضیح داد: یک کارکرد الگوی پیشرفت، ایجاد تعادل و هماهنگی بین کارهای فوری و کوتاه مدت و زودبازده و کارهای اساسی و بلندمدت است.

به گفته وی، با مشاهده بعضی تصمیمات لازم و فوری و مقبول همگان در کشور که به درستی اجرا نمی گردد، باید پاسخ بدهیم که تهیه الگو برای دهه های آینده به چه کاری می آید. اما وقتی آینده نگری بعضی کشورهای دیگر را مشاهده می کنیم که علی رغم مسائلی بعضاً بزرگ تر از مسائل ما برای دهه های آینده برنامه ریزی می نمایند، تهیه و اجرای الگوی پیشرفت را ضروری می یابیم.واعظ زاده گفت: جابه جایی قدرت در سطح جهان در بین دو جنگ جهانی پدید آمد و آمریکای شمالی جای اروپا را در سکوی اول قدرت اقتصادی و سیاسی گرفت. خیلی از مطالعات آینده پژوهانه جابه جایی دیگری را در توزیع قدرت در جهان پس از صد سال از جابه جایی اول پیش بینی می نمایند و نشانه های آن را در تحولات امروز جهان می بینند.

وی اضافه نمود: امروز آسیا آبستن تحولات سرنوشت ساز جهان است. در 10 سال گذشته سریع الرشدترین GDP در مناطق جهان متعلق به اقتصاد نوظهور و درحال توسعه قاره ما است. رشد آسیا ناشی از شکوفایی برنامه ریزی شده ظرفیت های وامانده آسیا خواهد بود.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار کرد: ایران چهارراه جغرافیایی و تمدنی آسیا است. به گواهی تاریخ هر تحول فراملی که بر آسیا بگذرد از این چهارراه می گذرد. اگر آماده نباشیم، حتی تحولات خوب برای آسیا، ممکن است برای کشور ما خوب نباشد، همان طورکه سرانجام جنگ جهانی دوم برای ایران همراه با مصائب زیادی بود. باید بکوشیم از فرصت های تحول و جابه جایی صندلی کشورها در نیم قرن آینده که در آسیا متمرکز شده است، سود ببریم.

واعظ زاده ادامه داد: حضور و همکاری ایران در تحولات آسیا، ضامن موفقیت ما در تحولات جهانی است؛ زیرا آسیا به سوی کسب صندلی مطلوب خود در جهان حرکت می نماید. حضور ضروری و مفید ایران در تحولات آسیا به معنی غفلت از رقابت و تعامل با غیرآسیا نیست.

به گفته وی، همان طورکه کشورهای بزرگ آسیا مثل چین و هند، تعاملات گسترده ای با غیرآسیا دارند، در الگوی پیشرفت بر رسیدن ایران به صندلی مناسب خود ازطریق فعال کردن موقعیت های ارتباطی ایران تأکید شده است و توقف خام فروشی منابع طبیعی کشور با ایجاد زنجیره فراوری ارزش اضافه نموده از مواد خام کشور خواسته شده است و برای این منظور تسهیل ورود کارآفرینان دانشی به عرصه اقتصاد و توسعه شبکه های علم، فناوری و نوآوری و احیای بازارهای فراوریی تخصصی تدبیر شده است.

وی گفت: الگوی فوق می خواهد که مهارت های بومی ایران با پژوهش به فناوری های صنعتی تبدیل گردد و بازارهای فراوری ما با استفاده از فرهنگ و تجارب بومی و دستاوردهای دانشی احیا گردد تا همه عوامل فراوری در یک محیط جمع گردد و فراوری به صرفه گردد.

واعظ زاده در سرانجام خاطر نشان کرد: موقعیت ارتباطی ممتاز ایران در طول تاریخ دست دردست فرهنگ ایرانی-اسلامی موجب حضور مؤثر ایران در تحولات پیرامونی بوده است. جاذبه این فرهنگ همراه با قابلیت جذب و تعامل زیادی که دارد، امروز هم می تواند در خدمت پیشرفت ایران قرار گیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 2167

به "کوشش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای تبدیل مهارتهای بومی به فناوری های صنعتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برای تبدیل مهارتهای بومی به فناوری های صنعتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید