فراوری زیتون کاهش یافته؛ صنایع تبدیلی گوش به زنگ باشند

به گزارش مهسان بلاگ، رئیس شورای ملی زیتون ایران گفت: طی سال جاری فراوری زیتون نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

فراوری زیتون کاهش یافته؛ صنایع تبدیلی گوش به زنگ باشند
مهدی عباسی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: فراوری زیتون در کشور حدود 40 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است و صنایع تبدیلی زیتون باید فرصت پیش آمده را مغتنم بشمارند؛ چراکه در صورت عدم استفاده از موقعیت پیش آمده، صنایع تبدیلی خانگی نقش واحدهای بزرگ را ایفا خواهند کرد و این موضوع طی سال های آتی واحدهای بزرگ را دچار چالش می نماید.

وی با اشاره به این که در همه جهان، راه اندازی شرکت های مشارکتی و مشاوره ای در مباحث کشاورزی مرسوم است، ادامه داد: کشورهای توسعه یافته، راه حل را در تأسیس شرکت های مشاوره ای مشارکتی دانسته و در این راستا اقدام می نمایند. امروز نیز شاهد موفقیت این قبیل کشورها در حوزه زیتون هستیم؛ چراکه معتقدند فقط مؤسسات مردم نهاد می توانند در این زمینه ورود پیدا نمایند.

عباسی توضیح داد: در برخی باغات از هر هکتار یک تن و در برخی نیز تا 10 تن محصول زیتون برداشت می گردد. چنین شرایطی دو پیغام دارد. یکی این که از نظر شرایط آب و هوایی و جنس خاک، بهترین شرایط کشت زیتون در کشور فراهم است و حتی گاهی 30 تا 35 تن زیتون از یک هکتار باغ برداشت می گردد و دیگر این که متاسفانه هنوز در بحث تحقیقات و اجرا مکانیزم خوبی تعریف نشده است و همه باغات به تحقیقات و نتایج علمی دسترسی مناسبی ندارند.

رئیس شورای ملی زیتون ایران با تاکید بر این که باید مکانیزم دسترسی کشاورزان به اطلاعات و داده های علمی تقویت گردد، گفت: باید در این حوزه زیرساخت هایی توسط بخش خصوصی و دولتی ایجاد گردد و در این میان، اعتماد به بخش خصوصی بسیار موثر است؛ چراکه دوره های بخش خصوصی با استقبال بیشتری برگزار می گردد و این موضوع نشان می دهد که مسائل باید با یاری بخش خصوصی حل گردد. هر چند در زمینه این دوره ها همکاری تنگاتنگی بین شورا و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 1390

به "فراوری زیتون کاهش یافته؛ صنایع تبدیلی گوش به زنگ باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری زیتون کاهش یافته؛ صنایع تبدیلی گوش به زنگ باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید