صندلی عروسک های بومی در میراث ناملموس آنالیز می گردد

به گزارش مهسان بلاگ، افسانه احسانی، در تبادل نظر با خبرنگاران از برگزاری نشستی در انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران اطلاع داد و گفت: این مراسم 24 آذرماه، از ساعت 18 تا 20 در تالار فرخی یزدی باغ موزه قصر برگزار و در آن به عروسک های بومی و صندلی آن در میراث ناملموس پرداخته می گردد.

صندلی عروسک های بومی در میراث ناملموس آنالیز می گردد

به گفته مدیر موسسه آوای طبیعت پایدار، تمامی مراحل طراحی و ساخت این عروسک ها در روستا و توسط بانوان هنرمند روستایی-عشایری انجام می گیرد و سازندگان در کنار اعضای خانواده خود به خلق این آثار هنری می پردازند و همین مساله موجب تقویت تعامل میان نسل ها می گردد.

احسانی به دیگر ویژگی های این عروسک ها اشاره و بیان نمود: هنرمند در خلق اثر خود، آزادی و خلاقیت دارد و سازندگان با ساخت این عروسک ها، به فرهنگ و پوشش بومی منطقه خود علاقه مندتر می شوند و هنگام ساخت، لالایی ها، شعرها و دیگر ارزش های محلی خود را یادآور می شوند.

این کارآفرین که پیش از خراسان جنوبی، پروژه فراوری عروسک های بومی قشم و قزوین را دنبال می کرد با اشاره به دستاوردهای این دو پروژه گفت: روش ساخت دو نوع ازعروسک های بومی خراسان جنوبی با حمایت بخش کودک و نوجوان پژوهشکده میراث به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده؛ همچنین بانوان روستای تاجمیر، در خراسان جنوبی پس از یک سال فراوری و عرضه عروسک های بومی توانسته اند کلیه وام های مربوط به منابع طبیعی خود را پرداخت نمایند. از سوی دیگر، بانوان جزیره قشم تا به امروز بالغ بر 5000 عروسک بومی خود را به علاقه مندان به طبیعت و فرهنگ ایران عرضه نموده و بانوان روستای اردبیلک استان قزوین توانسته اند برای عروسک های دست سازخود مشتریان بومی جذب نمایند.

به گفته رئیس هیات مدیره موسسه اوای طبیعت پایدار این عروسک ها سازگار با محیط زیست هستند و نشانه های فرهنگ غنی منطقه را با خود همراه دارند. بنابراین نسل جوان با ساختن عروسک های این چنین، نه تنها با فرهنگ خود آشتی می نماید بلکه با فروش آنها، وابستگی خود را به منابع طبیعی کاهش می دهد و ارزش های فرهنگی خود را به سایر مناطق صادر می نماید.

سمینار هفتگی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران با موضوع عروسک های بومی و صندلی آن در میراث ناملموس، سه شنبه 24 آذرماه در باغ موزه قصر به نشانی خیابان مطهری، خیابان پلیس، باغ موزه قصر، تالار فرخی یزدی و از ساعت 18 تا 20 برگزار می گردد.

همچنین نشست دیگری با عنوان مراسم آشنایی با عروسک های دست ساز بانوان روستایی- عشایری، آدینه 27 اذرماه از ساعت 16 تا 18 در فروشگاه فرهنگ به نشانی میدان ولی عصر، ابتدای بلوار کشاورز، نبش کوچه برادران مظفر برگزار خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37186

به "صندلی عروسک های بومی در میراث ناملموس آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی عروسک های بومی در میراث ناملموس آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید