چگونه در کلاس های الکترونیکی دانشگاه ها شرکت کنیم؟

به گزارش مهسان بلاگ، از آنجا که به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بیشتر دانشگاه ها تا خاتمه اسفندماه 98 برگزاری کلاس های آموزشی خود را به شکل الکترونیکی کردند، برآن شدیم تا نحوه شرکت در این کلاس ها را آموزش دهیم.

چگونه در کلاس های الکترونیکی دانشگاه ها شرکت کنیم؟

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی - با توجه به تعطیلی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از این دانشگاه ها کلاس های آموزشی خود را به صورت غیرحضوری و الکترونیکی کردند تا دانشجویان از درس جا نمانند و این امر الگویی باشد برای بهره گیری در تعطیلی ها و موقعیت های اضطراری آینده. از آنجا که معمولا دانشجویان با شیوه آنلاین برگزاری کلاس ها آشنایی ندارند حال قرار دریافت در این موقعیت برایشان سخت و سوال برانگیز است لذا قصد داریم نحوه ثبت نام و برگزاری تعدادی از کلاس های آنلاین دانشگاه ها را که معمولا در بیشتر دانشگاه ها یکسان است توضیح دهیم.

دانشگاه علم و صنعت

راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین در سامانه LMS

سیستم مدیریت یادگیری Learning Management System که در اختصار LMS نامیده می شود، اصلی ترین زیرساخت در آموزش های الکترونیکی مبتنی بر وب محسوب می شود. درواقع LMS بستری را فراهم می نماید که امکانات لازم برای ارائه و استفاده از محتویات آموزشی را در اختیار ما قرار می دهد. به وسیله LMS شما به صورت آفالین هم می توانید با استاد در ارتباط باشید.

دانشجویان پیش از ورود به سامانه LMS مرکز آموزش الکترونیکی باید ابتدا ضمن ثبت نام در پرتال مرکز کامپیوتر دانشگاه، نام کاربری و رمز ورود خود را دریافت کنند تا بتوانند وارد حساب کاربری خود در سامانه LMS به آدرس vc.iust.ac.ir شوند. البته در وبگاه vust.iust.ac.ir نیز برای اطلاع رسانی کلیه اطلاعیه های آموزشی، اقتصادی و ... فراهم شده که لینک ورود به سامانه LMS هم در این وبگاه قرار گرفته است.

احتیاجمندی های اولیه جهت استفاده از سیستم LMS و کلاس مجازی

اینترنت پرسرعت (256 kb و ترافیک ماهانه 3 گیگابایت)، مرورگر وب (استفاده از Firefox و یا Chrome توصیه می شود (نصب آخرین نسخه نرم افزار Flash Player، نصب پلاگین کلاس مجازی، باز بودن پورت 1935 TCP جهت اتصال به کلاس مجازی و همچنین هدست برای شرکت در مباحث کلاس.

جهت استفاده از خدمات مرکز کامپیوتر و ورود به سامانه LMS مرکز آموزش الکترونیکی، ابتدا می بایست حساب کاربری دریافت کنید. پس ابتدا وارد پرتال مرکز کامپیوتر شده و بر روی دکمه ثبت نام کلیک نمایید. در صفحه بعد، نوع کاربر، را دانشجو انتخاب کرده و سپس فیلد های مورد نظر را تکمیل کنید.

پس از وارد کردن شماره دانشجویی، سیستم به صورت اتوماتیک چند نام کاربری به شما پیشنهاد خواهد داد. این نام ها براساس اطلاعات مندرج شده در سامانه گلستان شماست و چنانچه در این مرحله اشتباهی مشاهده کردید، قبل از ثبت نام در سایت مرکز، به آموزش مراجعه کرده و مشکل را در آنجا برطرف کنید در صورتیکه مسئله ای مشاهده نشد، از گزینه های پیشنهادی یکی را انتخاب کرده و سپس سایر اطلاعات را تکمیل کنید. بعد ثبت نام کلمه عبور برای شما پیغامک خواهد شد. این نام کاربری و کلمه عبور، دروازه دسترسی به تمامی خدمات مرکز کامپیوتر خواهد بود.

نحوه ورود به سامانه LMS

جهت ورود به سامانه LMS ابتدا به پرتال مرکز به آدرس vc.iust.ac.ir مراجعه کرده سپس بر روی قسمت ورود به - LMS دانشجویان جاری کلیک کنید.

پس از ورود، صفحه اول LMS دارای قسمت های مختلفی است. در بالای صفحه قسمت های نرم افزار های ضروری، درس های من و رویداد ها را مشاهده می کنید، در سمت راست قسمت های تقویم، جدول زمانی، راهبری، ساعت و در وسط صفحه نیز آخرین اخبار و اطلاعیه های مربوط به مرکز، لیست درس های شما در ترم جاری و لینک پشتیبانی و خدمات سامانه یادگیری نشان داده می شود.

جهت ورود به صفحه هر درس، بر روی نام درس مورد نظر در وسط صفحه کلیک کنید. به صفحه ای وارد می شوید که اطلاعات جامع راجع به همان درس نمایش داده می شود. در این صفحه اطلاعیه های درسی، انواع فایل ها، کلاس مجازی استاد و یاری مدرس، تمرین ها و تالار های مصاحبه را مشاهده می کنید. در ضمنً لینک ورود به کلاس مجازی و همچنین محتوای درس (sco ها) را در این صفحه مشاهده می کنید.

ورود به کلاس مجازی آنلاین و مشاهده کلاس های ضبط شده (آرشیوها) و دانلود آن ها در صفحه درس بر روی لینک کلاس مجازی کلیک کنید.

وارد صفحه ای می شوید که لینک ورود به کلاس و آرشیو جلسات برگزار شده در آن قرار دارند. در قسمت آرشیو جلسات لیست کلاس های برگزار شده به همراه تاریخ برگزاری و مدت زمان آن ها قابل مشاهده است. جهت مشاهده محتوای هر کلاس ضبط شده می توانید روی عنوان آرشیو کلیک کرده و محتوای مربوطه را مشاهده فرمایید. جهت دانلود هر یک از کلاس های ضبط شده بر روی لینک دانلود موجود در مقابل آن کلاس کلیک نمایید. در پنجره موجود گزینه File Save را انتخاب کرده و سپس دکمه ok را کلیک کنید.

مشاهده محتوای آرشیو روی سرور ادوبی کانکت به محض اتمام کلاس بطور آفالین امکان پذیر است لیکن فایل های آرشیو صوتی، ویدیویی و فلش قابل دانلود بصورت اتوماتیک در صف پردازش سرور قرار می گیرد و با یک وقفه زمانی فراوری و قابل استفاده می شود (حدبیشتر 48 ساعت).

همچنین به دلیل فراوری استاتیک این فایل ممکن است به ندرت اختلالاتی در زمینه همزمانی صدا و تصویر در فایل avi رخ دهد که در صورت مشاهده این موارد لازم است با ذکر نام درس، تاریخ و زمان بروز عدم همزمانی در فایل موارد را طی ایمیلی به کارشناس فنی LMS اطلاع دهید. جهت مشاهده فایل های دانلود شده با پسوند flv کلاس ها از نرم افزار پخش کلاس مجازی آفلاین (FLV Player) استفاده نمایید. جهت نصب این نرم افزار به قسمت نرم افزار های ضروری موجود در صفحه اصلی LMS مراجعه کنید.

گزینه هایی که در LMS به کارتان می آید

Rasie Hand: برای اجازه دریافت پرسش سوال از استاد.

Agree: برای مواقعی که استاد سوالی میپرسد که احتیاج به موافقت دانشجویان دارد مثلا برای اینکه مطمئن شود همه دانشجویان متوجه مطلب شده اند استاد از دانشجویان قصد دارد که این دکمه را بزنند.

Disagree: خلاف دکمه Agree اگر با پرسش استاد مخالف هستید و احتیاج به توضیح بیشتر دارید ازین دکمه استفاده نمایید.

Step Away: در واقع همان اجازه دریافت برای ترک موقت کلاس برای انجام کاری مثلا دستشویی یا کار فوری.

speak louder: با زدن این دکمه استاد را متوجه صدای کم ویدیو میکنید و از او درخواست بلند صحبت کردن در ویدیو را میدهید.

Speak Softer: با زدن این دکمه از استاد درخواست میکنید به آرامی و با صدای پایین تر صحبت کند.

speed up: از استاد درخواست میکنید که سرعت تدریس را بالا ببرد.

speed down: از استاد درخواست میکنید سرعت درس رو کاهش بده.

Applause: دست زدن در کلاس

اطلاع از آخرین اطلاعات مربوط به درس

استاد می تواند اطلاعاتی از قبیل منابع و ماخذ درس، اطلاعیه عدم تشکیل کلاس در یک تاریخ خاص، برگزاری کلاس فوق العاده و یا تغییر برنامه کلاسی را در صفحه درس قرار دهد و شما می توانید این اطلاعات را مشاهده کرده و از آن ها آگاه شوید.

مشاهده محتوای دروس یا آرشیو ترم های گذشته

در صورت صلاحدید استاد درس ممکن است آرشیو کلاس های آنلاین ترم های گذشته در اختیار دانشجویان قرار گیرد که برای مشاهده محتوای آن ها باید بر روی لینک هر کدام از دروس کلیک کنید. نصب نرم افزار Flash Player جهت مشاهده بعضی از فایل ها لازم است.

مشاهده تمرین و نحوه ارسال پاسخ تمرین

ابتدا بر روی لینک تمرین موجود در صفحه اصلی درس کلیک نمایید. توضیح تمرین به همراه مهلت ارسال پاسخ مشاهده می شود. جهت ارسال پاسخ بر روی دکمه Upload a. file کلیک کنید.

سپس روی دکمه choose a. file کلیک کرده و در پنجره ای که باز می شود گزینه Upload a. file را انتخاب کرده و به وسیله دکمه Browse فایلی که می خواهید به عنوان پاسخ سؤال ارسال نمایید را انتخاب کرده و در نهایت دکمه Upload this file را انتخاب کنید.

در صورتی که فایل شما به درستی ارسال شود این پیغام در صفحه نمایش داده می شود و شما می توانید اطمینان حاصل کنید که فایل پاسخ شما ارسال شده است.

اطلاع از نمره های کسب شده در تمرین ها جهت اطلاع از نمره کسب شده در یک تمرین به دو طریق می توانید اقدام نمایید.

روش اول: بر روی لینک تمرین مورد نظر کلیک نمایید. در صورتی که استاد پاسخ شما را آنالیز کرده و نمره شما را در سیستم وارد کرده باشد، نمره شما نمایش داده می شود.

روش دوم: در داخل صفحه درس به قسمت تنظیمات موجود در سمت راست صفحه مراجعه نمایید. در گزینه مدیریت درس، زیرگزینه نمره ها را کلیک نمایید. نمرات تمام تمرین هایی که در صفحه درس موجود است را مشاهده می کنید.

به روزرسانی تعیینات فردی

به منظور تغییر و به روزرسانی تعییناتی همچون آدرس پست الکترونیکی، شماره تلفن، آدرس پستی و آپلود عکس کاربری می توانید در قسمت تنظیمات بر روی تنظیمات تعیینات فردی من کلیک کرده و سپس گزینه ویرایش تعیینات فردی را انتخاب نمایید. در صفحه ای که باز می شود تغییرات دلخواهتان را اعمال کرده و سپس دکمه به روزرسانی تعیینات فردی را کلیک نمایید.

تست کلاس مجازی

جهت شرکت در کلاس مجازی لازم است چهار تست بر روی سیستم شما انجام شود. در لینک مربوط به کلاس مجازی مربوط به هر درس عبارت جهت تست نمودن پورت 1935 - ورژن فلش پلیر و پلاگین کلاس مجازی اینجا را کلیک کنید را مشاهده می نمایید.

بر روی لینک کلیک نمایید. مشاهده می کنید که چهار تست ضروری به نوبت اجرا می شوند، هرکدام از این تست ها مورد خاصی را چک می کنند.

تست اول: نسخه فلش پلیر شما را چک می نماید و اگر فلش پلیر بر روی سیستم شما نصب نباشد این تست تائید نخواهد شد و امکان اتصال شما به کلاس مجازی مقدور نیست. از لیست نرم افزار های مورد احتیاج، نرم افزار فلش پلیر را دانلود و نصب کنید و مجدداً تست مزبور را انجام دهید.

تست دوم: قابلیت اتصال ((Connectivity سیستم شما را با سرور کلاس های مرکز می سنجد. اگر تست دوم پاس نشود نشان دهنده این مطلب است که سیستم شما قابلیت اتصال به سرور ما را ندارد. این اشکال معمولاً از بسته بودن پورت 1935 ناشی می شود. (این پورت غالباً در ادارات دولتی بسته است) جهت برطرف این مشکل باید با شرکت ارائه دهنده اینترنت یا ISP خود تماس بگیرید تا در صورت امکان پورت لازم را برای شما باز کنند.

تست سوم: سرعت اتصال شما را تست می نماید، برای استفاده بهینه از کلاس ها شما حداقل به پهنای باند 256 kb/s احتیاج دارید.

تست چهارم: نصب بودن یا نبودن نرم افزار پلاگین کلاس مجازی (Adobe Connect plugin) را بر روی سیستم شما چک می نماید، لازم است نرم افزار مزبور را در ابتدای ترم بر روی سیستم خود نصب کنید تا از کلاس ها به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید. جهت نصب این نرم افزار به قسمت نرم افزار های ضروری موجود در صفحه اصلی LMS مراجعه کنید.

قطع و وصل شدن صدای استاد در حین تدریس، وجود مشکل در عبارات تایپ شده در پنجره متنی، عدم امکان ارائه کنفرانس برای کلاس و استاد، عدم نمایش Full Screen و کلاس مجازی از جمله مشکلاتی است که در اثر نصب نبودن نرم افزار فوق ظاهر می شود.

دانشگاه تهران

راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین دانشگاه تهران ویژه دانشجویان دوره های حضوری

جهت ورود به سامانه آموزش الکترونیکی ابتدا از آدرس Elearn.ut.ac.ir وارد شوید. در صفحه باز شده مطابق شکل زیر گزینه ورود با نام کاربری دانشگاه تهران را انتخاب نمایید و وارد صفحه احراز هویت دانشگاه تهران شوید.

در صفحه احراز هویت دانشگاه نام کاربری (ایمیل) و رمز عبور خود را وارد کرده و وارد سامانه یادگیری الکترونیکی شوید. پس از ورود به سامانه در منوی بالای صفحه بر روی گزینه میز کار کلیک نمایید.

با ورود به این قسمت صفحه ای مشاهده می کنید که از دو قسمت یکی در منوی سمت راست و در مرکز صفحه به درس های خود دسترسی خواهید داشت.

در قسمت درس ها با کلیک بر روی نام درس وارد صفحه مربوط به هر درس می شویم. (گفتنی است در هر مرحله جهت بازگشت به صفحه قبلی می توانیم از منوی بالا و دکمه خانه استفاده نماییم). با کلیک بر روی نام درس مورد نظر خود، وارد صفحه اصلی درس شده و به قسمت های اصلی آن که شامل (کلاس آنلاین، فایل و محتوای الکترونیکی، تالار اعلانات، پرسش و پاسخ درسی) است، دسترسی پیدا خواهید کرد.

در قسمت عمومی فایل ها و اطلاع رسانی های آموزش دانشکده به کلیه دانشجویان انجام خواهد گرفت. در قسمت تالار اعلانات که اجازه ورود اطلاعات در آن فقط با استاد است و اخبار مربوط به درس از این قسمت برای دانشجویان ارسال می شود.

در قسمت پرسش و پاسخ درسی که دانشجویان نیز به آن دسترسی داشته و می توانند با زدن گزینه شروع یک مباحثه جدید یک بحث را شروع کرده و سایر دانشجویان با زدن گزینه ارسال پاسخ در آن مباحثه شرکت می کنند.

با زدن کلید طرح در تالار خبر شما ارسال می شود و در تالار قابل مشاهده خواهد بود سپس با کلیک کردن بر روی نام خبر، آن را باز کنید و برای آن پاسخ بفرستید.

در قسمت تمرین و پروژه های درسی روی نام تمرین کلیک کرده با زدن گزینه تحویل تکلیف پنجره جدیدی باز می شود بر روی Browse کلیک کرده و فایل پاسخ خود را انتخاب کرده و سپس روی سامانه بارگزاری کنید. در قسمت تحویل فایل، با کلیک کردن روی علامت فایل می توانید فایل مورد نظرتان را از سیستم فراخوانی کرده و آپلود نمایید. در خاتمه روی گزینه ذخیره تغییرات کیک کنید.

نحوه شرکت در جلسات الکترونیکی (کلاس آنلاین)

دانشجو و استاد با هماهنگی قبلی در روز و ساعت تعیین، می توانند جلسات خود را به صورت ویدئو کنفرانس (کلاس آنلاین) برگزار کنند. برای شرکت در این نوع کلاس پس از ورود به صفحه درس در قسمت کلاس آنلاین شرکت کنید. با کلیک بر روی لینک ورود به کلاس وارد محیط کلاس آنلاین شوید. گفتنی است این لینک تنها در روز و ساعت کلاس شما فعال خواهد بود.

پیغام ها

این قسمت یک سیستم ارتباط متنی بین استاد و دانشجو، دانشجو با سایر همکلاسی های خود است که همانند یک سیستم email عمل می نماید و به کاربران سیستم این امکان را می دهد که در محیط سامانه آموزش های الکترونیکی به طور اختصاصی با سایر کاربران (دانشجو، استاد، دستیار، کارشناسان و ...) مکاتبه داشته باشند.

جهت ارسال پیغام با کلیک بر روی پاکت نامه کنار نام هر فرد آنلاین در لیست کاربران حاضر، به قسمت پیغام ها رفته و پیغام خود را نوشته و ارسال کنید.

پس از ورود به سامانه آموزش الکترونیکی لازم است نرم افزار های مورد احتیاج جهت کار با سیستم آموزش الکترونیکی شامل Firefox، Flash Player و Addin بر روی رایانه شما نصب شود. بدین منظور می توانید در سمت چپ بالای صفحه، وارد پورتال مرکز شده و از پوشه نرم افزار های مورد احتیاج نرم افزار های زیر را حتما نصب یا بروز رسانی نمائید.

دانشگاه الزهرا (س)

راهنمای شرکت در کلاس های آنلاین

در قدم اول برای حضور بدون مشکل در سامانه آموزش مجازی شما می بایست به آخرین ویرایش فلش پلیر برروی مرورگرتان (افزونه فلش پلیر را با توجه به مرورگر خود دانلود کرده و نصب نمایید)، برطرف مشکل تایپ فارسی در کلاس آنلاین دسترسی داشته باشید.

دسترسی به سامانه مجازی به وسیله آأرس https://lms.alzahra.ac.ir یا کلیک بر روی لگوی مرکز آموزش مجازی سایت دانشگاه الزهرا (س) امکانپذیر است.

پس از ورود به سامانه مجازی باید نام کاربری (شماره دانشجویی) و رمز عبور (Uu@ و شماره دانشجویی) را وارد کنید البته تنها دانشجویانی که در سیستم گلستان درس مجازی را ثبت نام کرده اند امکان ورود به سامانه مجازی را دارند.

نحوه ارائه تکلیف در سامانه آموزش الکترونیک را می توانید به شیوه زیر دنبال کنید.

همانطور که در عکس زیر شاهد هستید برای آنکه در تالارهای گفتمان سامانه آموزش الکترونیک فعالیت کنید باید روی گزینه تالار پرسش و پاسخ درسی کلیک کنید.

گزینه ورود به کلاس الکترونیک شما را به کلاس آموزش آنلاین راهنمایی می نماید که پس از زدن گزینه پیوستن به کلاس و وارد کردن نام دانشجو می توانید در فضای کلاس قرار بگیرید.

تنظیمات مربوط به صدا و میکروفن و کیفیت آنها

برای تست صدا، میکروفن، کیفیت و آنالیز صدا های محیطی، می بایست در نرم افزار به وسیله منوی Meeting گزینه Audio Setup Wizard.. را انتخاب نمایید.

تنظیم بلندی صدای مدرس

برای اینکه به خوبی صدای استاد را داشته باشید، می بایست همانطور که در شکل زیر نشان داده شده، از قسمت بالای نرم افزار، بروی آیکون صدا کلیک کرده و گزینه آخر... Adjust Speaker Volume را انتخاب نمایید.

همچنین لازم است در صورتی که در حین برگزاری کلاس، صدای سخنران پایین است و صدا به خوبی شنیده نمی شود، از این تنظیمات استفاده نمایید. برای دسترسی به فایل راهنمای تنظیم سیستم جهت صحبت در کلاس را می توانید از آموزش تصویری زیر بهره بگیرید.

دانشگاه صنعتی شریف

برای یادگیری به دانشگاه آمدن احتیاج نیست

اعضای هیئت علمی و اساتید مدعو با استفاده از یک یا تعدادی از راه چاره های پیشنهادی برای ارائه محتوای درسی به صورت ویدئو های آموزشی، اسلاید های درسی (ترجیحا به همراه صوت توضیحات)، جزوات و یادداشت های درسی (ترجیحا به همراه صوت توضیحات) و همچنین ارائه کلاس های آنلاین به صورت سامانه کلاس های مجازی دانشگاه vclass.ecourse.sharif.edu، سامانه های ارتباطات تصویری با قابلیت اشتراک گذاری صفحه نمایش مانند اسکایپ؛ نسبت به پیگیری موارد آموزشی و ارائه آموزش های لازم برای دروس نظری (غیرعملی) معادل حداقل دو هفته درسی تا پیش از انتها اسفند 98 به صورت غیرحضوری اقدام کنند.

ارائه محتوای به دانشجویان با یاری دریافت از سامانه درس افزار شریف cw.sharif.edu، سامانه های اطلاع رسانی درسی مانند کوئرا quera.ir و پیاتزا piazza.com، ایمیل های گروهی به وسیله سامانه آموزش edu.sharif.edu یا گروه های درس در گروه های پستی شریف، وب سایت دروس، ویدیو های موجود در سامانه درس افزار آزاد شریف ocw.sharif.edu یا مکتب خونه امکانپذیر است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 37515

به "چگونه در کلاس های الکترونیکی دانشگاه ها شرکت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در کلاس های الکترونیکی دانشگاه ها شرکت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید