کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور، ضربه کرونا به درآمدزایی موزه ها

به گزارش مهسان بلاگ، دکتر علی اصغر مونسان در دومین نشست اعضای هیئت امنای مجموعه های تاریخی، فرهنگی و ملی که امروز سه شنبه 6 آبان ماه در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با حضور اعضا برگزار گردید، عنوان نمود: در سال گذشته 186 میلیارد تومان به ازای 34 هزار اثر ثبت ملی شده و 24 اثر ثبت جهانی شده بودجه گرفتیم، انصافاً باید یک توجه ویژه به این بخش بشود. البته دولت دوازدهم یاری نموده است.

کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور، ضربه کرونا به درآمدزایی موزه ها

او اضافه کرد: بحث ما جبران درآمدهای وزارتخانه از محل کرونا نیست، بحث این است بخشی از هویت ملت ما در معرض آسیب جدی قرار گرفته است، اگر این فرایند ادامه پیدا کند، شرایط فوق بحرانی داریم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: عمده مسائل این وزارتخانه در بخش های منابع انسانی و اقتصادی بوده که یک عقب ماندگی تاریخی در این زمینه داریم که با این ترمیم ها مسائل حل نمی گردد. بودجه ما از 700میلیارد تومان سال 96 به 1400میلیارد تومان در سال 99 رسیده است، باید یک بار دولت و مجلس به شکل جدی مشکل بودجه وزارتخانه را حل نمایند.

او درخصوص درآمد موزه ها با شیوع ویروس کرونا، بیان نمود: متأسفانه با شیوع ویروس کرونا موزه ها در صدر تعطیلی ها قرار گرفتند، چند ماهی است که درآمدی از محل فروش بلیت موزه ها نداریم و درآمد زیادی را از دست دادیم، سال جاری 200میلیارد تومان برای فروش بلیت پیش بینی شده بود که تا به امروز فقط 3میلیارد تومان آن محقق شده است، این رقم ما را دچار چالش جدی می نماید و نمی دانیم این بحران تا سال آینده ادامه دارد یا نه؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مورد مصوبات نشست امروز بیان نمود: مصوبات خوبی داشتیم و گزارش هایی در مورد اقدامات اجرا شده درزمینهٔ هیئت امنای مجموعه های تاریخی فرهنگی ملی ارائه شد، همچنین مسائل و چالش هایی که در اداره این بناهای تاریخی وجود دارد توسط معاون میراث فرهنگی مطرح شد.

با کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور روبه رو هستیم

او اضافه کرد: با کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور روبه رو هستیم، نگهداشت 34 هزار اثر ثبت ملی و 24 اثر ثبت جهانی با اعتبارات موجود نشدنی است، بنابراین ناچار هستیم تا این اعتبارات را بر روی چند بنای مهم متمرکز کنیم، متأسفانه به بسیاری از بناها اعتبار تعلق نمی گیرد یا میزان آن اندک خواهد بود.

دکتر مونسان با اشاره به توقع مردم برای حفاظت از آثار تاریخی کشور گفت: مردم ما توقع و انتظار دارند تا هویت فرهنگی کشور حفظ و توجه بیشتری به آن گردد و برای نگهداشت این آثار نیز ردیف های اعتباری بهتری در نظر گرفته گردد، همان طور که در تمام جهان اتفاق می افتد.

بناهای تاریخی هویت ملی هستند احتیاج به بودجه دارند

او اضافه کرد: امیدواریم با یاری اعضای هیئت امنای مجموعه های فرهنگی تاریخی و دولت به موضوع میراث فرهنگی توجه بیشتری گردد و اعتبارات لازم در این خصوص تأمین گردد. بناهای تاریخی هویت ملی هستند احتیاج به بودجه دارند که بازسازی شوند، تأخیر در اقدامات حفاظتی موجب تخریب آثار می گردد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توضیح داد: اگر بناهای تاریخی از بین برود، دچار مسائلی می شویم که قابل جبران نیست، بنابراین از سازمان برنامه وبودجه تقاضا دارم تا از ردیف های متفرقه ای که در اختیار دارد در این زمینه یاری کند. صرفاً موضوع را به سمت خسارت های کرونا نبریم تا بخشی از هویت کشور دچار مسائل جدی نگردد با توجه به حساسیت های ویژه که مردم برای حفاظت آثار دارند.

او بیان نمود: کشور پهناوری داریم و برای حفاظت از تاریخ و تمدن آن مسائلی در حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی به لحاظ نیروی انسانی و لجستیک وجود دارد، تأمین نیروی انسانی برای چنین کشور پهناوری بااین همه داشته های تاریخی کار سختی است و فشار زیادی به دولت وارد می نماید.

دکتر مونسان گفت: دوستان ما در سازمان برنامه و بودجه یاری نمایند تا بتوانیم حفاظت های الکترونیکی خود را افزایش دهیم و احتیاج به نیروی انسانی تا حد ممکن کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه به لحاظ لجستیک در مضیقه جدی قرار داریم در این زمینه نیز یاری نمایند تا بخشی از این مشکل برطرف گردد.

پرداخت حقوق پرسنل پایگاه های ملی و جهانی تا چند روز آینده

او در مورد پرداخت حقوق پرسنل پایگاه ها، بیان کرد: متأسفانه در پرداخت حقوق پرسنل پایگاه ها تأخیرهایی داشتیم، خوشبختانه آقای رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور دستور پرداخت آن را بلافاصله صادر کردند تا عقب ماندگی حقوق پرسنل در پایگاه ها ملی و جهانی به سرعت انجام گردد، ظرف چند روز آینده این پرداخت به طور کامل انجام می گردد.

اختصاص ردیف متفرقه در سال 1400 برای جبران خسارت های ناشی از کرونا

حمید پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور نیز در ادامه گفت: برای سال 1400 در لایحه، یک ردیف متفرقه ای را برای جبران خسارت های ناشی از کرونا پیش بینی خواهیم کرد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم مشمول آن می گردد، اما برای سال 99 تنها منبعی که برای کرونا وجود دارد همان یک میلیارد دلار برداشت از صندوق ذخیره است که بر اساس مصوبه ستاد بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت بهداشت توزیع شده است.

او اضافه کرد: تجزیه وتحلیل هایی نیز در مورد خسارت های وارد شده ناشی از شیوع کرونا به بعضی از دستگاه هایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مخاطبان مردمی دارد، اجرا شده است به این منظور قرار شد با موافقت دکتر نوبخت این خسارت ها در ستاد ملی کرونا مطرح گردد تا از یک میلیارد دلار، سهمی را به این وزارتخانه ها انتقال دهند و مشکل سال جاری آن ها حل گردد.

باید از میراث فرهنگی کشور حفاظت کنیم

رحمت الله اکرمی خزانه دار کل کشور و عضو هیئت امنای مجموعه های تاریخی، فرهنگی و ملی در ادامه، بیان کرد: برای نگهداشت آثار تاریخی چاره ای نداریم و باید از ثروت و میراث فرهنگی کشور حفاظت و نگهداری کنیم.

میراث فرهنگی از فقر زیاد رنج می برد

سید محمد بهشتی عضو هیئت امنای مجموعه های تاریخی، فرهنگی و ملی در ادامه گفت: سال 1373 کل بودجه جاری و عمرانی میراث فرهنگی کشور 700 میلیون تومان و در سال 76 نیز بودجه جاری و عمرانی سازمان میراث فرهنگی در سطح کشور 5میلیارد و 600 میلیون تومان که به نظر من این بودجه یک شوخی بود.

او اضافه کرد: با توجه به میزان کم بودجه، میراث فرهنگی از فقر زیاد رنج می برد و مانند دستگاهی بوده که دچار سوءتغذیه شده است، در شرایط نرمال قرار نداریم که بتوانیم مقایسه انجام دهیم.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این نشست گزارش عملکرد اقتصادی سال 98 و برنامه های اقتصادی سال 99 مجموعه های هیئت امنایی را عنوان نمود.

فرهاد عزیزی مدیرکل دفتر امور پایگاه های جهانی نیز در این نشست به معرفی مجموعه های هیئت امنایی که شامل 21 اثر ملی و جهانی است پرداخت و اهم فعالیت ها و پروژه های مطالعاتی و اجرایی مجموعه های هیئت امنایی، بر اساس رئوس برنامه های پیش بینی شده را عنوان نمود.

مجله ابوذریون: نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

عکسفا: مجله عکسفا، عکسها و رویدادهای اخیر دنیا

منبع: گردشبان
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 65483

به "کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور، ضربه کرونا به درآمدزایی موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود شدید اعتبارات در حوزه میراث فرهنگی کشور، ضربه کرونا به درآمدزایی موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید