10 نکته برای داشتن خوابی عمیق در هواپیما!

به گزارش مهسان بلاگ، خوابیدن در هواپیما واقعا هنر است! به خصوص برای افرادی که بد خواب هستند و یا خواب سبکی دارند. اما اگر نکته های زیر را رعایت کنید می توانید امیدوار باشید خواب خوبی در هواپیما دارید!

10 نکته برای داشتن خوابی عمیق در هواپیما!

سفر هوایی طولانی و بی خوابی به آن معنی است که وقتی به مقصدتان می رسید خواب آلود و خسته هستید. این بدترین قسمت قضیه است. حالا تصور کنید تنها 2 یا 3 روز قرار است در این کشور باشید و تمام مدت دارید از خستگی بیهوش می شوید! برای همین است که یادگیری نکاتی برای داشتن خوابی آرام و عمیق در سفرهای هوایی اهمیت پیدا می نماید.

پروازتان را از لحاظ زمانی برنامه ریزی کنید

یک برنامه ریزی زمانی هوشمندانه می تواند یاری کند خواب بهتری داشته باشید. اگر پروازتان را در ساعاتی از بعد از ظهر رزرو کنید خوابیدن در طول سفر برای تان آسان تر خواهد شد. اگر می توانید الگوی خواب تان را با ساعت پرواز هماهنگ کنید. اگر برای پروازتان روزهای از هفته را که محبوبیت کمتری برای سفر دارند (مثلا وسط هفته) را انتخاب کنید، ممکن است این شانس را داشته باشید که تمام ردیف خالی باشد و برای خودتان بماند. برای اینکه شانس این قضیه بیشتر گردد نزدیک به زمان پرواز چک کنید و ببینید آیا ردیف هایی از هواپیما هستند که خالی باشند، اگر چنین بود جایگاه در این ردیف ها بگیرید.

بعلاوه اگر برای تان میسر است پروازی بدون توقف بخرید. پروازهایی که چند توقف در طول جهت دارند اجازه نمی دهند خواب شما عمیق گردد.

کدام جایگاه را انتخاب کنیم؟

اگر جایگاه کنار پنجره را انتخاب کنید با رفت و آمد دیگر افرادی که در ردیف شما هستند اذیت نمی شوید. به علاوه کنترل پنجره هم به دست شماست و می توانید اگر نور اذیت تان کرد پرده را بکشید. برخی افراد جایگاه کنار راهرو را دوست دارند چون می توانند پاهاشان را بکشند و به علاوه به دستشویی هم دسترسی بهتری دارند! اما افرادی هم از آن اجتناب می نمایند چون جایگاه های این قسمت معمولا به عقب نمی فرایند. عقب رفتن جایگاه نقش زیادی در برداشتن فشار از روی قسمت پایینی بدن تان و راحت خوابیدن شما دارد. بد نیست با خودتان یک زیر پایی بیاورید تا بتوانید پاهاتان را به راحتی دراز کنید. می توانید از کوله ای که به داخل هواپیما آورده اید هم به عنوان زیر پایی بهره ببرید، این برای افزایش و بهبود گردش خون در بدن تان هم بهتر است. در هنگام خواب پاهاتان را ضربدری روی هم نگذارید (برای گردش خون هم بهتر است) و زانوهاتان را کمی خم کنید.

از رزرو جایگاه هایی که در کنار مکان های شلوغ قرار دارند اجتناب کنید، مثلا جایگاه های کنار دستشویی و جایگاه هاییی که به محل استراحت مهمانداران نزدیک هستند گزینه خوبی نیستند.

از قبل تمرین کنید

اگر به سمت شرق سفر می کنید از چند روز قبل از سفرتان تمرین کنید و 30 تا 60 دقیقه زودتر به رختخواب بروید و زودتر بیدار شوید. به غرب می روید؟ از نیمه دوم پروازتان به بعد از نور دوری کنید. این حقه ساده ریتم شبانه روزی بدن تان را با مقصدی که به آن سفر می کنید هماهنگ می نماید. بعلاوه قبل از پرواز اطلاعاتی مربوط به سفر و مقصدتان جمع آوری کنید. استرس داشتن راجع به سوار شدن به هواپیما و مقصد نو و بستن چمدان در شب قبل از پرواز، می تواند خواب تان را تحت تاثیر قرار دهد و شانس داشتن خوابی آرام در شب بعد را از شما بگیرد.

وسایل اولیه و ضروری را با خود به همراه داشته باشید

چهار وسیله ضروری که برای خوابیدن در هواپیما احتیاج دارید عبارت اند از: بالشت، چشم بند، گوش گیر و پتو. ممکن است شرکت هواپیمایی که با آن سفر می کنید هیچ کدام از این ها را برای مسافرین تدارک ندیده باشد، اگر هم اینطور نباشد شاید ترجیح دهید از وسایل شخصی خودتان بهره ببرید. بالش های گشت گردنی (نعل اسبی شکل) که باد می شوند هم گزینه خوبی هستند چرا که سبک اند و جای کمی می گیرند. می توانید این بالشت ها را پشت گردن یا زیر سرتان بگذارید.

حتی اگر با خودتان بالشت هم آورده اید، باز هم بد نیست بالشت هواپیما را هم برای راحتی بیشتر بگیرید. بد نیست در هنگام خواب بالشی هم در پشت کمرتان بگذارید تا راحت تر بخوابید.

چشم بند یاری می نماید هیچ نوری به چشم تان نرسد. این را در نظر داشته باشید حتی یک نور ضعیف از صفحه موبایل بقل دستی تان هم می تواند خواب تان را بهم بریزد.

اگر از هدفون هایی که هیچ صدایی از خودشان عبور نمی دهد به جای گوش گیر بهره ببرید بهتر هم هست، چرا که هم صداهای مزاحم اطراف را نمی شنوید و هم می توانید به موسیقی ای ملایم گوش کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

پتو هم که دیگر گفتن ندارد! افراد کمی هستند که می توانند با وجود احساس سرما به خواب فرایند، پس حتما با خودتان یک پتوی سبک داشت باشید.

یک وسیله دیگر: اگر وسیله ای هست که با وجود آن احساس آرامش بیشتری می کنید و بهتر می خوابید، آن را هم به همراه بیاورید. چیزی که به شما احساس امنیت و راحتی دهد، مثلا یک پلیور یا عروسک نرم. باید فضا را طوری آماده کنید انگار در خانه تان هستید!

لباس راحت بپوشید

برترین نکته برای خوابیدن و داشتن خوابی راحت: لباس هایی نرم، گشاد و راحت بپوشید. ممکن است بخواهید چند لباس راحت به همراه بیاورید و قبل از خواب لباس هاتان را عوض کنید. یک لباس گرم تر هم با خودتان به داخل هواپیما ببرید، چرا که ممکن است دمای هوا در طول پرواز در مواقعی سرد و در مواقعی گرم باشد. پاهاتان را هم از قلم نیاندازید! همانطور که می دانید در طول پرواز پاها دچار ورم و آماس می شوند پس کفشی راحت بپوشید که به پاهاتان فشار نیاورد. می توانید از صندل های راحت هم بهره ببرید. جوراب هم به همراه داشته باشید تا در صورت سرد شدن هوا پاهاتان را گرم نگه دارید.

وسایل یاریی به همراه داشته باشید

اسطوخودوس یک خواب آور طبیعی است. قبل از اینکه بخوابید چند قطره عصاره اسطوخودوس روی بالشت، چشم بند و مچ دست تان بریزید. تحقیقات نشان داده استشمام اسطوخودوس قبل و در طول خواب به داشتن خوابی آرام تر و عمیق تر یاری می نماید.

بسیاری از گردشگران با تجربه از قرص ملاتونین استفاده می نمایند. اگر خوابیدن در هواپیما واقعا برای تان سخت است می توانید از داروهای خواب آور هم بهره ببرید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که دارویی که تا به حال امتحان نکرده اید را برای بار اول در هواپیما استفاده نکنید چون نمی دانید بدن تان به آن چه واکنشی نشان خواهد داد. بعلاوه قبل از مصرف هر دارویی با پزشک تان مشورت کنید.

آب

آب بنوشید. اما نه آنقدر که در طول خواب چند بار بیدار شوید و به دستشویی بروید. از نوشیدنی های الکلی بپرهیزید چرا که بدن را کم آب می نمایند. این را هم می دانید که نباید نوشیدنی های کافئین دار بخورید!

خیلی نخورید!

بهتر است از دو ساعت قبل از خواب تان چیزی نخورید. برای شام وعده سنگین و زیادی نخورید، از غذاهای چرب و پر ادویه هم بپرهیزید. وعده ای سبک که راحت هم هضم می گردد برترین گزینه است. میوه، سبزیجات، ماست و مغزها عالی هستند.

فکر کردن را به زمان دیگری موکول کنید!

اگر شما هم عادت دارید قبل از خواب درباره زمین و زمان فکر کنید و جستی به گذشته بزنید و نیم نگاهی به آینده بیاندازید، وقتی می خواهید در هواپیما بخوابید از خیر این کار بگذرید! خوابیدن در هواپیما به مقدار کافی سخت هست، با فکر کردن زیاد و بیدار نگه داشتن مغز آن را سخت تر نکنید!

از نصیحت دیگران بهره ببرید

از دوستان و آشنایانی که زیاد سفر می فرایند درباره روش های خوابیدن بهتر در هواپیما سوال کنید.

منبع: فوت و فن / blog.virtuoso.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: mahsanblog.ir شناسه مطلب: 109180

به "10 نکته برای داشتن خوابی عمیق در هواپیما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته برای داشتن خوابی عمیق در هواپیما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید